Wat Betekent Netwerken? En Waarom is netwerken als ondernemer belangrijk?
"Your Network Is Your Net-Worth" is een populaire Quote bij Amerikaanse ondernemers die van mening zijn dat je zonder te netwerken geen ECHTE impact maakt...
Heb jij toevallig ooit naar het Amerikaanse TV Programma Shark Tank gekeken? Zo Niet, dan raad ik het je zeker aan om meer zakelijk inzicht EN inspiratie te krijgen!
Shark Tank is het Amerikaanse tv programma waarin startup ondernemers hun bedrijf pitchen voor een groep kapitaalkrachtige EN invloedrijke ondernemers. Deze ondernemers hebben geld; meerdere bedrijven en een mega netwerk van allerlei soorten partners waarmee ze deze startup bedrijven naar nieuwe levels kunnen helpen...
Uiteraard leveren de Entrepreneurs een stukje eigenaarschap in, maar dat staat vaak in schril contrast met de mogelijkheden die dit netwerken op lange termijn te bieden heeft.
Maar wat is Netwerken precies? Is netwerken alleen voor gevorderde ondernemers of kun je als startende ondernemer ook iets doen? En waarom zou netwerken bijdragen aan het bereiken van jouw lange termijn doelen?
In dit artikel leg ik je uit wat je als online ondernemer of content creator kunt doen om met anderen samen te werken en daar beide de vruchten van plukt!
Wat Betekent Netwerken?
Netwerken is het vormen van connecties / allianties / samenwerkingen met andere ondernemers of organisaties. Je stelt je op een zichtbare en open manier op naar anderen en deelt jouw kennis en ervaringen; in veel gevallen ZONDER daar iets voor terug te vragen. Door te investeren in jouw netwerk en daar ook actief aan te blijven bouwen zul je andere stakeholders in jouw markt ontmoeten die met soortgelijke dingen bezig zijn. Denk hierbij aan distributiepartners; Media Content Creators; Influencers of Visionaire Personen.
En met sommigen daarvan kun je op lange termijn een relatie opbouwen en samenwerken om de doelgroep beter / effectiever te helpen. Want dat is waar je door te netwerken actief aan werkt.
Zaken doen (met name als online ondernemer via het internet) kan eenzaam zijn. Niet iedereen begrijpt waar jij mee bezig bent of herkent zich in jouw doelen. Daarom is het verstandig om op een gegeven moment naar manieren te gaan zoeken om jouw avontuur met meer mensen te delen. Dit kan vanuit sociaal oogpunt zijn, maar ook om op lange termijn andere, grotere doelen te bereiken.
Je kunt bijvoorbeeld netwerken door zaken bij te dragen zoals specifieke kennis / ervaring; kapitaal; waardevolle connecties; producten / diensten of personeel. En samenwerkingen kunnen via geld, barterdeals of gezamenlijke partnerships (equity deals) worden opgezet.
Wat voor resultaten kan Netwerken opleveren voor ondernemers?
Voordat je gaat netwerken is het belangrijk om goed na te denken over jouw positie als ondernemer, jouw positie in de markt en op basis daarvan doelen te stellen voor wat netwerken op kan leveren voor jezelf en je bedrijf. Als je dit op de juiste manier doet weet je of het nuttig is om er tijd in te investeren. Want in netwerken zul je ALTIJD tijd en geld moeten investeren waar niet altijd een precieze waarde aan gekoppeld kan worden op jouw bankrekening.
Doelen om te netwerken kunnen bijvoorbeeld zijn
- Direct Meer Bedrijfsgroei Genereren, bijvoorbeeld door met grote partners samen te werken en de productie te verhogen
- Hogere budgetten en investeringsmogelijkheden door gezamenlijke inkoop van producten / marketingmethoden
- Lagere kosten van bepaalde zakelijke bedrijfssystemen, business tools en de optimalisatie / analyse daarvan
- Je kunt kennis en ervaring van personeel / afdelingen bundelen en uitvoeren voor meerdere bedrijven i.p.v. alleen jezelf
- Via partners kun jij vaak jouw bestaande OF nieuwe doelgroepen bereiken terwijl jij NIET met elkaars marktaandeel concurreert
- Maar ook met jouw concurrentie kun jij samenwerkingen organiseren die jouw doelgroep helpen en de markt promoten
- Met partners kun je meer verschillende producten toevoegen aan jouw assortiment, zonder deze zelf te ontwikkelen
- Oftewel: Je kunt producten van anderen verkopen aan jouw specifieke doelgroep; of jouw producten verkopen aan een andere doelgroep
- Toegang krijgen tot meer klantgegevens en data analyse resultaten door samen marktonderzoek doen
- Een betere sociale positie, betrouwbaarheid en autoriteit (expert status) opbouwen in de markt
- Kosten Besparen OF kapitaal te herinvesteren door schaalvoordelen na te streven
- Door nieuwe partners in het Distributieproces kun jij nieuwe partners bereiken
- Je kunt elkaars media kanalen of advertentie accounts gebruiken voor samenwerkingen en promoties
Voor wat voor soort ondernemers is Netwerken verstandig?
Netwerken kan voor iedereen werken, maar bij voorkeur voor bedrijven met een wens om flink te groeien door lange tijd te investeren in een sterk en schaalbaar verdienmodel. Want als jij niet de mogelijkheid of ambitie hebt om op te schalen en te richten op de massa vallen er vaak al belangrijke kansen weg voor eventuele partners.
Dit maakt het interessant voor online ondernemers die handelen in e-learning producten zoals cursussen / groepscoaching of bedrijfssoftware en online marketing tools. En dit zijn doelgroepen die netwerken vaak nog niet als serieuze optie zien om hun sales en marketing doelstellingen te bereiken.
Is Netwerken vooral voor Startende of Gevorderde ondernemers?
In principe is netwerken al vanaf de beginfase mogelijk wanneer jij kennis; ervaring of contactpersonen hebt die voordelen bieden voor anderen. Maar in de praktijk zul je zien dat het verstandig is om eerst zelfstandig aan een eigen platform en reputatie te bouwen voordat jij naar netwerk mogelijkheden gaat zoeken. Want veel ondernemers springen van de hak op de tak en falen om ergens op te blijven focussen. Dat is zonde van de tijd en daar valt niet mee samen te werken!
Je wilt jezelf en je resultaten kunnen bewijzen voordat je ergens binnenstapt om je bedrijf te pitchen. En dat mag je ook van anderen verwachten!
Over het algemeen is Netwerken dus interessanter voor ondernemers die zich met hun bedrijf in een stabiele situatie bevinden. Netwerken KAN je bedrijf redden als dat nodig is, maar het is beter voor jouw onderhandelingspositie wanneer jij niet afhankelijk bent van de partners in jouw netwerk "om je hachje te redden". De kansen groeien immers wanneer de betrokken partners kunnen ondernemen zonder stress en geldzorgen.
Het opzetten van nieuwe samenwerkingen kost tijd en geld. Een stabiele financiële basis is nodig om aan nieuwe projecten te bouwen.
Tips om beter en effectiever te Netwerken
Netwerken draait om wederzijds respect en het bouwen van een Win-Win situatie. Het netwerken draait niet alleen om geld transacties zoals bij Advertorials of Banner reclame, maar zou echt moeten focussen op het verbeteren van de waarde die jij samen kunt leveren voor een bepaalde markt en doelgroep.
Ik daag je uit om eens na te denken over de onderstaande Tips en direct waardevolle ideeën op te schrijven voor jouw doelgroep!
- Wat kun jij zelf inbrengen / betekenen voor andere ondernemers / bedrijven in de markt? (Durf hierin breed / out of the box te denken in mogelijkheden en beschikbare partners!)
- Wat zijn jouw doelen; jouw missie en visie; en jouw kijk op de wereld en het bedrijfsleven? Heb je dat helder voor jezelf? Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar het is handig om partners te zoeken die met een soortgelijke visie hun bedrijf runnen.
- Zie jouw concurrenten niet altijd als concurrentie, maar als collega's die een soortgelijke dienst in jouw markt aanvullen. Denk er actief over na op welke manier eventuele samenwerkingen mogelijk zijn, want waarschijnlijk overlappen jullie elkaar, maar zijn er ook unieke punten mogelijk waarin jullie unieke waarde kunnen leveren. OF misschien wel juist samen kunnen werken om kosten te besparen door schaalvoordelen...
- Bouw aan een groot persoonlijk bereik op een bepaald media platform en deel dat met anderen, dan zullen zij hetzelfde voor jou doen op een ander platform!
- Denk niet altijd in Euro's, maar in het opbouwen van lange termijn relaties en succes. Soms kan samenwerken vanuit een maatschappelijk doel veel belangrijkere resultaten opbrengen dan een goedgevulde portemonnee.
- Je hoeft niet altijd op de voorgrond te staan om handel te drijven. Denk na wat jij makkelijk en snel kunt verkopen door een simpele connectie te leggen. Wellicht kun jij op de achtergrond iets kleins betekenen dat voor iemand anders een onmisbare schakel is.
- Focus op Offline en Online mogelijkheden om te netwerken door te zoeken naar de juiste evenementen. Verspil geen tijd aan netwerkborrels of evenementen die niet bij jouw doelstellingen passen, want dan kun je elke dag uren netwerken zonder er iets mee op te schieten...
Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!