Wat is Viral Marketing

Wat is Viral Marketing / Buzz Marketing? [Betekenis & Uitleg]

Wat is Viral Marketing? En waar kun je Viral Marketing voor gebruiken als (online) ondernemer? En hoe makkelijk is het om vormen van Buzz Marketing / Viral Marketing te organiseren? Daarnaast deel ik een checklist / stappenplan waarmee jij jouw eigen Viral Marketing Campagne kunt optimaliseren!

In dit artikel besteden we aandacht aan de inzet van Viral Marketing en waar jij rekening mee moet houden als je het in wilt zetten voor jouw (online) onderneming...

Wat is Viral Marketing? En waar kun je het als online ondernemer voor gebruiken? In dit artikel leg ik het voor je uit!Wil jij Meer Leren over Online Marketing Strategie en Ondernemen? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is Viral Marketing [of Buzz Marketing]?

Buzz Marketing of Viral Marketing vindt plaats wanneer de marketingboodschap zich als een virus verspreidt onder de doelgroep. Dit gebeurt ongecontroleerd en op eigen kracht doordat de doelgroep het viraal laat gaan en massaal doorstuurt naar de sociale kring zoals vrienden en familie. Dit kan per ongeluk of express gebeuren, maar als het eenmaal gebeurt is er niks meer aan te doen.

Dit soort Campagnes zijn dan ook meestal gebouwd om in te spelen op het gevoel en de emoties van de doelgroep. Hierin spelen positieve en negatieve ervaringen vaak een belangrijke rol en wordt (soms) ingespeeld op bepaalde situaties rondom de actualiteit... Je ziet vaak dat campagnes in de hedendaagse Social Media Cultuur via influencers op platformen zoals Youtube, Instagram, Twitter en Facebook snel worden verspreidt en in enkele dagen tijd tientallen miljoenen mensen kunnen bereiken.

Je kunt het vergelijken met beroemde personen die in het nieuws komen met iets vervelends of een schandaal. Iedereen weet er van en heeft het er (even) over. Maar zodra de storm voorbij is, wordt het weer rustig op de markt. We kunnen dus stellen dat Viral Marketing een gevaarlijk middel is om doelen te bereiken, maar zeker een marketing strategie is die jij als (online) ondernemer moet (her)kennen.

Viral Marketing zetten we in om grote golven van aandacht te genereren met simpele; kleine marketing campagnes. Benieuwd hoe het werkt?

Waar komt Viral Marketing / Buzz Marketing vandaan?

Viral Marketing is ontstaan bij bedrijven die weinig marketingbudget te besteden hadden en op creatieve en kosteneffectieve, soms controversiële manieren de doelgroep probeerden te bereiken. Ze verspreiden dan boodschappen of geruchten die iets met hun product of merk te maken hebben met het doel dat veel mensen er over gaan praten.

Zeker door de opkomst van het internet is het creëren van buzz marketing / viral marketing een stuk makkelijker geworden, maar over het algemeen is het creëren van geslaagde campagnes die viraal gaan niet makkelijk vooraf te voorspellen. Daarom is het belangrijk om sterke campagnes neer te zetten en niet al jouw middelen in 1 kanaal of 1 boodschap moet steken. Online Marketing is een marathon en geen sprint!

Viral Marketing kan worden ingezet wanneer het product een heldere doelgroep heeft EN het product / merk al kent. Zeker wanneer de doelgroep op internet actief is en gewend is om al te praten over acties / producten is de kans op succes extra groot. Factoren waarop gericht kunnen worden bij het bouwen van een campagne zijn Sympathie, Humoristisch, Inspirerend, Motiverend of Interessant...

Het kan echter ook werken bij Gechoqueerd, Verdrietig, Machteloos, Boos of Wantrouwend. Het is dan wel belangrijk dat jouw product of bedrijf een POSITIEVE bijdrage levert aan het probleem, anders haal je de woede van de mensen op je hals en kan het tot ernstige schade en boycots leiden.

Je weet namelijk als marketeer nooit 100% zeker hoe een doelgroep met een bepaalde boodschap om gaat. 

In dit Buzz Marketing Stappenplan kun jij leren hoe je geslaagde social media campagnes opzet en blijft managen!Bestel het ideale online marketing stappenplan via deze link!

Gebruik deze Checklist als stappenplan voor jouw eigen Viral Marketing Campagne!

  • Zorg voor een duidelijke website met een aantrekkelijke URL. Hierdoor delen mensen het makkelijker en kunnen ook anderen doorlinken vanuit hun eigen websites. Als je hier nog een affiliate marketing programma aan toe zou kunnen voegen waarmee mensen een commissie verdienen wanneer ze voor verkopen zorgen kan dit garantie bieden voor een explosie van aandacht! Gratis Tip: Je kunt affiliates al belonen wanneer mensen lid worden van een e-mail lijst of een account aanmaken voor een gratis account.

  • Geef gratis producten of diensten weg om positief onder de aandacht te komen van jouw doelgroep. Veel mensen begrijpen niet direct dat er aan de achterkant van gratis producten upsells en crossells aangeboden worden en zullen makkelijker inschrijven voor jouw mailinglijst.

  • Zorg dat jij klaar bent voor succes en massaproductie kunt leveren wanneer het ontploft. Viral Marketing is hierdoor super effectief in te zetten voor schaalbare digitale producten zoals online cursussen; online games; online platformen om video's te bekijken etc. Ook voor internationale franchise ketens kan het werken, maar hopelijk begrijp je dat het organiseren van een Viral Marketing Campagne voor een plaatselijk bedrijf in fysieke producten niet zo verstandig is en voor capaciteitsproblemen kan zorgen.

  • Gebruik bestaande doelgroepen, communicatie methoden en media netwerken / platformen zodat jij zelf alleen op het bouwen van jouw eigen product hoeft te focussen. Dit maakt het veel makkelijker om alles te blijven controleren en hiermee lift je op een perfecte manier mee op het bestaande bereik.


Voorbeelden van ludieke geslaagde Viral Marketing Campagnes.

  • De Studio van Disney bracht in het verleden de Finding Nemo video's uit en er zat een groot verschil tussen de releasedatum en het punt dat de DVD beschikbaar kwam in de winkels. In Finding Nemo staat een schattige goudvis centraal die op avonturen gaat in de gevaarlijke oceaan. Op mysterieuze wijze verschenen op het internet foto's in Sushi restaurants waarbij deze goudvis op het bord lag... Het werd altijd ontkend door het bedrijf, maar was lange tijd een grote en spraakmakende campagne!

  • Ter promotie van de Tender Crisp burger van Burger King ontwikkelde de fastfood keten in 2004 een website genaamd subservientchicken.com. Hierop stonden honderden filmpjes van een acteur in een kippenkostuum die hilarische stunts deed op commando van de bezoekers. Dit zorgde voor 14 miljoen bezoekers en een omzet stijging van 7% binnen het eerste jaar van de lancering en werd gezien als een super succesvolle viral marketing campagne.

Hoe zou jij een Viral Marketing Campagne opzetten voor jouw merk of bedrijf om de doelgroep te prikkelen?  


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen