Wat zijn Unique Selling Points? [Betekenis & Uitleg USP's]
Wat is een Unique Selling Point (USP)? En hoe creëer je als online ondernemer waardevolle Unique Selling Points (USP's) voor de producten of diensten die jij ontwikkeld en verkoopt aan jouw klanten?
Het is ontzettend belangrijk om je product een onderscheidend vermogen te geven en aan een lange termijn merk (brand) te bouwen voor jezelf. Waarschijnlijk zitten er meerdere aanbieders in dezelfde markt; en als jij jouw bezoeker geen urgent voordeel geeft maakt het voor deze doelgroep geen verschil waar die koopt.
Door een bepaalde merkwaarde uit te stralen kun je de potentiële kopers in jouw markt een stukje opwarmen door op lange termijn aandacht te blijven besteden aan eerdere kopers (vaste klanten). Het is belangrijk om een aanbod te creëren dat uniek is voor jouw doelgroep en direct de meest belangrijke barrières / limiterende overtuigingen wegneemt. Het bepalen van een unieke waardepropositie op basis van Unique Selling Points is hiervoor de beste lange termijn strategie.
Maar wat zijn voorbeelden van dit soort USP's? En welke Unique Selling Points ga jij aanbieden om jouw bezoeker bij jou te laten kopen in plaats van bij jouw concurrent?
Daar ga ik je via dit artikel direct mee aan de slag helpen!
Wat zijn Unique Selling Points (USP's)?
Unique Selling Points of Unique Selling Propositions zijn kernwaarden / unieke voordelen die jij krijgt van bepaalde aanbieders / leveranciers. Vaak is dit iets dat ZO SPECIFIEK op een bepaalde doelgroep is gericht dat anderen het niet kunnen garanderen. Volgens Wikipedia noemen ze het ook wel het "onderscheidend vermogen" ten opzichte van jouw concurrent.
De reden dat dit zo belangrijk is, is dat mensen je merk onthouden en later (indien nodig) opnieuw bij jou kopen. Dat is een situatie waar iedere (online) ondernemer om staat te trappelen. Het wordt namelijk steeds duurder om (steeds opnieuw) nieuwe klanten aan te trekken via online marketing. Wanneer jij lange termijn jouw klanten kunt blijven helpen verhoog je daarmee de customer lifetime value (klantwaarde).
Unique Selling Points kun je integreren en formuleren op basis van onderzoek bij de klant. Je kunt ook onderzoek doen naar het aanbod van de concurrent en zoeken naar gaten in het product of de dienst.
Je wilt hierbij tot een uniek aanbod komen dat jou als bedrijf onafhankelijk in de markt zet en in zekere mate herkenbaarheid bouwt en een relatie opbouwt. Om te begrijpen welke soorten Unique Selling Points jij kunt aanbieden en benoemen in jouw communicatie richting jouw klanten kun je marktonderzoek doen naar jouw doelgroep. Je kunt dit plannen en vormgeven via een Customer Journey Map en door een klantprofiel / Customer Avatar maken...
Hoe en op welke vlakken kun jij Unique Selling Points toevoegen?
Unique Selling Points hebben over het algemeen te maken met voordelen op gebied van
- Kwaliteit; je wilt bij voorkeur uitblinken op gebied van kwaliteit door de beste te zijn in de markt.
- Functionaliteit; je wilt bij voorkeur uitblinken door meerdere uitvoeringen aan te bieden die verschillende problemen oplossen.
- Prijs; je wilt concurreren op prijs, positief of negatief. Je kunt bijvoorbeeld het goedkoopste product aanbieden, maar kunt ook een high class product met status bouwen.
Unique Selling Point (USP) Voorbeelden voor fysieke producten
Voorbeelden van USP's voor normale (fysieke) producten kunnen bijvoorbeeld worden vormgegeven via:
- Duurzame producten (producten zijn duurzaam geproduceerd en voldoen aan de laatste normen);
- Langere Levensduur (je product gaat langer mee dan dat van de concurrent);
- Specifieke begeleiding bij het installeren / gebruiken;
- Voordelen in Distributieketen; (snellere levertijden)
- Voordelen in Garantie; (langere of betere garantie)
- Voordelen op gebied van branding (merkbeleving + influencer marketing).
Je ziet dat er meerdere Unique Selling Points kunnen worden gecombineerd om tot een interessant product te komen.
Unique Selling Point (USP) Voorbeelden voor digitale producten
Bij digitale producten moet je in een andere hoek van Unique Selling Points denken. Het is namelijk zo dat niet iedereen zich in deze producten herkent.
- Digitale Kennisproducten worden voornamelijk afgenomen wanneer er begeleiding gegeven wordt. Als online ondernemer kun jij bijvoorbeeld een digitale community bouwen en wekelijks aandacht besteden aan jouw klant via e-mail contact en Webinars.
- Je kunt zorgen voor videocursussen waarmee jij jouw klant blijft helpen met het optimaliseren van zijn/haar kennis en gebruikservaring.
- Je kunt meer en betere informatie geven dan de concurrenten in jouw markt en kunt jezelf ook positioneren en branden als een influencer.
- Je kunt onbeperkt nieuwe cursussen blijven maken en mensen verder laten ontwikkelen binnen jouw niche.
Je ziet dat er meerdere Unique Selling Points kunnen worden gecombineerd om tot een interessant en waardevolle productfunnel te komen.
Waarom is het belangrijk om Unique Selling Points (USP's) toe te voegen aan jouw digitale / affiliate producten?
Wanneer jij handelt in andermans digitale producten via het affiliate marketing verdienmodel moet jij zorgen dat je zelf een uniek aanbod lanceert bovenop het product.
Hoe dat er uit moet zien, moet jij aan de hand van de buyers persona (doelgroep) bepalen en opbouwen.
Je ziet namelijk in dit geval dat mensen die niks toevoegen, totaal geen waarde leveren, en ook niet over kunnen brengen waarom een bezoeker via jouw website zou moeten kopen.
Om ervoor te zorgen dat de kopers daadwerkelijk bij jou kopen moet je een digitaal product of een set digitale producten maken die alle zorgen van de uiteindelijke koper wegnemen. Je kunt bijvoorbeeld tutorials bij software pakketten maken of consultancy geven bij het opzetten en installeren als USP.
Je bouwt een uniek aanbod wat niet bij jouw concurrent gegeven wordt, met unieke aandachtspunten (USP's).
Extra tip over het positioneren van Unique Selling Points (USP's)
Durf creatief te zijn in je USP's en kijk goed naar de bedrijven om je heen. Een gezegde luidt: beter goed gejat, dan slecht verzonnen!
In de Amerikaanse (en Nederlandse) online marketing literatuur staat geschreven dat je altijd op zoek moet gaan naar succesvolle spelers in jouw markt.
Door het bedrijf van deze spelers te onderzoeken kun jij gaten vinden in het aanbod en eventueel aanvullingen doen waar ze nog niet aan gedacht hebben.
Je kunt alles doen wat je wilt, maar zorg dat je de keuzes die je maakt ook na kunt / wilt komen. Het is niet nodig om te overdrijven.
Niks is zo vervelend voor de klant dan een bedrijf wat mooie praatjes heeft en vervolgens weinig presteert. Dan ben je meteen afgeschreven!
Conclusie Unique Selling Points
Hopelijk heb ik hierbij een aantal nuttige USP voorbeelden gegeven waarmee jij als maker van een digitaal product, bijvoorbeeld als affiliate direct aan de slag kunt.
Stel jezelf altijd de vraag wat jouw klant precies zoekt en wat deze aan pijnpunten wil oplossen via jouw product of dienst.
Klanten kopen geen product specificaties of features, maar oplossingen voor de problemen waar ze mee zitten. Hou hier rekening mee in jouw communicatie!
Laat jouw Unique Selling Points inspelen op de gevoelens van de klant; en niet op de droge feiten zoals "batterijduur" of "extra accu meegeleverd".
Je moet altijd proberen om mensen te helpen met jouw producten en er een lifestyle aspect aan te hangen, bij voorkeur luxe.
Dan kun je op lange termijn mooie bedrijven en producten bouwen! Dus doe je voordeel en benut al deze voorbeelden van USP's.
Hoe definieer je USP's voor jouw eigen (online) producten?
- Verplaats je eens in de klant en start met marktonderzoek doen. Ga na wat de klant wil en waar deze tegenaan loopt!
- Ga na wat de concurrent precies te bieden heeft en doe onderzoek naar of dat een sluitend aanbod is. Je wilt je onderscheiden.
- Maak een lijst van (digitale) producten en diensten die jij kunt toevoegen om iets beter te maken.
Hopelijk heb ik je vandaag iets bij kunnen brengen over Unique Selling Points en kun jij hier ook daadwerkelijk mee vooruit om jouw productaanbod te verbeteren.
Vergeet niet dat je in online marketing; en ook in elke normale business met concurrenten van ieder niveau te maken hebt.
Je vecht altijd met prijsvechters; concurrenten met gemiddelde kosten en high ticket aanbieders. De kunst is om NIET in de prijsvechters aanbiedingen te gaan zitten.
Zorg ervoor dat je productaanbod of extra service zich zo sterk onderscheid dat een hoge prijs gerechtvaardigd is en dat jij een andere doelgroep aan gaat trekken.
Zo zul jij altijd een van de sterkste spelers in de markt worden, blijven en meer kunnen investeren in je klanten en je bedrijf.
Heel veel succes met het positioneren van jouw Unique Selling Points (USP's)! Heb jij nog vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!