Stakeholderanalyse

Stakeholderanalyse [Uitleg Stakeholdersanalyse; Voorbeelden & Management]

Soms loop je je met je bedrijf tijdelijk tegen problemen of lastige keuzes aan. Keuzes waarbij niet alleen jij en jouw bedrijf, maar ook andere mensen met grote of kleine; positieve of negatieve gevolgen geconfronteerd worden. In sommige gevallen zijn er juridische acties nodig, maar soms loopt er ook een grijze lijn die niet helemaal helder is...

Wat doe je dan om er achter te komen wie er allemaal iets mee te maken heeft? Juist... Je gaat een Stakeholderanalyse Maken.

Er kunnen veel verschillende redenen zijn om een stakeholderanalyse te maken. Een Stakeholdersanalyse moet je bijvoorbeeld doen bij het analyseren en herpositioneren van jouw bedrijf, maar ook wanneer er volledig nieuwe projecten worden georganiseerd. Je houdt simpelweg rekening met direct en indirect betrokken doelgroepen (stakeholders) en hun belangen! Dan is aan het eind van een project (hopelijk) iedereen tevreden en kun jij in alle rust en vertrouwen ondernemen...

Daarnaast ben ik groot fan van het gebruiken van een stakeholderanalyse om meer inzicht in alle partijen op de markt te krijgen. Vooral als online ondernemer met een media bedrijf kan dit zijn vruchten afwerpen om een globaal inzicht te krijgen van verschillende stakeholders. Je gebruikt de stakeholderanalyse dan voor 1 doel: namelijk marktonderzoek doen!

In dit artikel vertel ik je precies hoe een stakeholderanalyse werkt zodat jij direct zelf aan de slag kunt!

Een Stakeholderanalyse geeft uitleg over de verschillende stakeholders die direct of indirect bij jouw bedrijf betrokken zijn.Benieuwd hoe jij jouw Online Marketing Strategie kunt verbeteren via Zelfstudie en Tools? Bekijk mijn Webshop!

Wat zijn Stakeholders? [Betekenis Stakeholders Management]

Stakeholders zijn allerlei partijen die direct OF indirect iets met jouw bedrijf te maken hebben. Vaak hebben ze niet direct invloed op wat er binnen jouw bedrijf speelt, maar kan de publieke opinie er wel voor zorgen dat jij via een heldere strategie rekening moet houden met bepaalde reacties van deze stakeholders. Hieronder volgt een overzicht van de meest voorkomende soorten Stakeholders.

Er zijn drie verschillende voorbeelden van Stakeholders categorieën te benoemen...

  • Interne Stakeholders

  • Externe Stakeholders

  • Interface Stakeholders

Daarnaast houden we rekening met Primaire en Secundaire Stakeholders. Hierbij hebben Primaire Stakeholders een direct belang en zullen ook met jou samenwerken om een bepaald doel te bereiken; terwijl secundaire Stakeholders volledig onafhankelijk zijn van hetgene dat jij wilt bereiken.

Je kunt daarnaast nog rekening houden met de positieve of negatieve houding van Stakeholders. Zo kun je voor sommige stakeholders nooit iets goed doen omdat er bepaalde belangenverstrengeling plaatsvinden; terwijl andere stakeholders juist geneigd zijn om erg positief te reageren op alle plannen en doelen die jij uitwerkt. Dit hangt in de meeste gevallen samen met het resultaat dat jouw project op gaat leveren...

Deze verschillende stakeholders hebben allemaal een andere positie en soms zijn ze direct of indirect betrokken bij jouw werkwijzen en resultaten. In andere gevallen denken ze dat ze een belang hebben en komen ze met commentaar / klachten, maar hebben ze er feitelijk gezien niks mee te maken. Je kunt jezelf dan afvragen hoe serieus je bepaalde zaken moet nemen...

De Stakeholderanalyse geeft alle partijen weer die direct of indirect betrokken zijn bij jouw bedrijf / project!Veel ondernemers onderschatten hoeveel partijen er belang hebben bij hun positie en acties op de markt totdat ze een stakeholderanalyse maken!

Interne Stakeholders (Binnen jouw bedrijf) [Incl. Voorbeelden]

  • Investeerders / Aandeelhouders ;

  • Personeelsleden ;

  • Managers / Leidinggevenden ;

Externe Stakeholders (Buiten jouw Bedrijf) [Incl. Voorbeelden]

  • Overheidspartners zoals Gemeenten / Politici / Brandweer / Politie / Veiligheidsdiensten / EHBO;

  • Partners zoals Leveranciers ;

  • Banken / Verzekeringen ;

  • Belastingdienst ;

  • Scholieren / Studenten / Opleidingsinstituten / Universiteiten ;

  • Directe en Indirecte concurrenten ;

  • Omwonenden van jouw Bedrijfspand en de directe maatschappij;

  • (Potentiële) Klanten en doelgroepen ;

  • Milieu Demonstranten / Dierenbescherming ;

  • Gemeenten; Overheden en Politici ;

  • Vriendelijke en Onvriendelijke Media ;

  • Zakelijke Verenigingen / Vakbond ;


Interface Stakeholders [Incl. Voorbeelden]

Behalve de Interne en Externe Stakeholders is er ook nog een categorie stakeholders die helemaal niet bij jouw project / bedrijf betrokken zijn. Deze hebben geen direct belang bij jouw organisatie; en hebben dus ook niks te zeggen over de gang van zaken. Ze zijn echter wel op de hoogte van wat jij doet en worden in sommige gevallen ook beïnvloedt door keuzes en beslissingen die jij maakt...

  • Familieleden

  • Dorpsgenoten

  • Jouw Partner / Kinderen

Een Stakeholderanalyse geeft uitleg over de verschillende stakeholders die direct of indirect bij jouw bedrijf betrokken zijn.

Rekening houden met al deze belangen heet Stakeholders Management / Engagement

De bovenstaande Stakeholders hebben allemaal interesse getoond in jouw project en volgen wat je aan het doen bent. En je wilt in de gaten houden hoe dit zich beweegt en wat de belangen zijn die meespelen. Te veel kritiek of meningsverschillen ten opzichte van jouw project kan de boel op lange termijn veel moeilijker en duurder maken. En in sommige gevallen zelfs tot langdurige (dure) rechtzaken kunnen leiden, waar misschien in eerdere stadia ook afspraken gemaakt hadden kunnen worden.

Het is namelijk zo dat die meningen en bezwaren erg ver kunnen gaan...  Dit kan bijvoorbeeld zijn vanuit 

  • Positieve Interesse omdat je nieuwe kansen creëert voor de samenleving;

  • Vanuit angst voor veranderingen ;

  • Vanuit angst voor risico's ;

  • Vanuit een bepaald belang dat ze bij je project hebben ;

  • Vanuit een bepaald belang dat ze bij een concurrerend project hebben ;

  • Voorkeuren voor wat er in een ideale situatie moet gebeuren ;

Jij wilt LEREN wat er speelt en rekening houden met de belangen van anderen. Dit zorgt ervoor dat je een betere relatie krijgt met jouw Stakeholders. En waar mogelijk probeer jij vrede te bewaren met de stakeholders van jouw bedrijf. Je wilt dat de stakeholders in kwestie zich gehoord voelen en met een goed gevoel van tafel gaan na een middag netwerken.

Uiteraard betekent stakeholders management niet dat je iedere week een meeting met iedere partij moet plannen die een beetje hinder ondervindt van jouw keuzes als bedrijf. Het gaat bij stakeholdersmanagement om BELANGRIJKE en URGENTE zaken.


Wat is een Stakeholdersanalyse?

Een Stakeholderanalyse geeft uitleg over de verschillende stakeholders die direct of indirect bij jouw bedrijf betrokken zijn. Het is extreem belangrijk dat jij zowel de belangen van Interne EN externe stakeholders onderzoekt en meeweegt in jouw beslissingen.

  • Wie zijn mijn Stakeholders? (Maak een complete Lijst van Interne EN Externe Stakeholders)

  • Breng in kaart op welke manier ze precies een Stakeholder van jouw project zijn. Met andere woorden: waarom heeft mijn project invloed op hun leven / persoonlijke situatie / zakelijke situatie?

  • Maak een Plan van Aanpak om helder te krijgen hoe je met deze stakeholders gaat samenwerken / communiceren. Sommige Stakeholders zul je moeten Informeren; met anderen moet je samenwerken; en anderen moet je beïnvloeden.

  • Voer het plan op een waakzame manier uit!

  • Analyseer en documenteer hoe het werkt en wat er precies gebeurt.

  • Evalueer uiteindelijk ook met jouw stakeholders hoe het proces in hun optiek / belang verlopen is.

Je kunt deze gegevens uiteindelijk via een Stakeholders Matrix voorbereiden en verwerken!


Stel orde op zaken via de Stakeholders Matrix

Meestal doe ik het niet op deze manier, maar ik wilde toch een Stakeholder Matrix met jullie delen en zag op een andere website een zeer goed voorbeeld...

Als jij meer visuele content wilt over het maken van een Stakeholderanalyse wil ik deze visuele voorbeelden met je delen zodat jij een nog betere Stakeholdersanalyse kunt doen!

Heel veel succes met het positioneren van jouw Stakeholdersanalyse! Heb jij nog vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 


Reactie plaatsen