- Wat is Social Media Marketing?
- Wat weet Gary Vaynerchuk van Social Media Marketing?
- 6 Geheimen van Social Media Marketing volgens Vaynerchuk
- Gary Vaynerchuk over het belang van Storytelling in social media marketing.
- Gary’s kernboodschap over content creatie en social media marketing
- Liever jouw Social Media Marketing Uitbesteden?
Social Media Marketing en Content Creatie [Zelf doen of Uitbesteden?]
Social Media Marketing is een van de grootste kansen die het internet slimme online ondernemers brengt. Onlangs heb ik het boek Jab, Jab, Jab, Right Hook van Gary Vaynerchuk gelezen. Dit boek, waarin social media marketing en online content creatie centraal staat legt de grondbeginselen van online ondernemen uit en gaat in op hoe je verschillende social media kanalen en platformen in kunt schakelen voor jouw eigen succesvolle business.
Het online marketing boek is al oud, maar ik denk dat de informatie nog steeds super relevant is. Gary Vaynerchuk is er dan ook in geslaagd om een boek met Evergreen content te schrijven over social media marketing en het aanpassen richting de meest bepalende social media algoritmes. Hoewel de informatie in mijn artikel alleen de basis omschrijft, kun je in dit boek ook de volledige strategie vinden die hij toepast op elk social media platform (Facebook; Instagram; Twitter, Tumblr en Pinterest) EN hoe je als ondernemer om zou moeten gaan met nieuwe, opkomende social media kanalen.
Maar hiervoor zul je toch echt dit Social Media Marketing Strategie Boek moeten lezen! 😉
Dus ik wil je bij deze uitnodigen om mijn artikel met de samenvatting van “Jab, Jab, Jab, Right Hook” te lezen en laat je aan het einde van dit artikel ook nog enkele boeken zien die een dikke aanrader voor je zijn als jij meer wilt leren over social media marketing en het optimaliseren van jouw bedrijf!
Benieuwd om hier meer over te leren? Wil jij een Social Media Marketing Bureau Starten? Of simpelweg social media inzetten om jouw bedrijf te promoten? Lees dan direct het artikel! En scroll ook eens door tot onderin dit artikel, want daar deel ik het beste online business handboek door Nederlandse ondernemers!
Wat is Social Media Marketing?
Social Media Marketing is een perfecte methode om als online ondernemer / entrepreneur via content marketing strategie een grote doelgroep te bereiken en jouw autoriteit te bouwen. Het simpelweg vloggen en documenteren van jouw voortgang zorgt ervoor dat jij goedkoop en effectief jouw bedrijf kunt laten zien; jouw doelgroep kunt helpen en tegelijkertijd jouw lead magnets kunt promoten door jouw volgers naar een Wordpress of Phoenix Website te sturen dat gekoppeld is aan een opt in systeem (mailinglijst). Hierdoor kun jij volledig gratis toe werken naar meer leads op jouw mailinglijst en van daaruit naar verkopen; dus nieuwe omzet en uiteindelijk winst!
Want als je het goed doet gaan de kosten van jouw acquisitie / nieuwe klanten omlaag, terwijl jouw gemiddelde klantwaarde stijgt!
Wel moet je rekening houden met de verschillen tussen Push Marketing Strategie (Methoden als Adverteren en Social Media Marketing) en Pull Marketing Strategie (Zoekmachine Marketing door content creatie in de zoekmachine van Google / Bing of Youtube). Het is via social media marketing veel moeilijker om "gevonden te worden" op bepaalde zoekwoorden en je bouwt relatief weinig sneeuwbal effect op waardoor met organisch bereik.
Uiteraard kun je jouw content positioneren via social media Hashtags, maar die verdwijnen relatief snel naar de achtergrond door de grote massa!
Dat wil overigens niet zeggen dat je met een van de twee manieren de mogelijkheid hebt voor meer impact maken, want het is maar net waar jij je aan durft te committen. Maar je wilt hier wel goed over geïnformeerd worden om er duidelijke keuzes in te kunnen maken.
Veel ondernemers willen vandaag de dag een Social Media Marketing Bureau starten...
Social Media Marketing is technisch gezien voor iedereen te gebruiken! Je kunt iedere online ondernemer technisch zien als een Media Ondernemer of een Social Media Marketing Bedrijf. Want hoewel ze zich niet zelf bezig houden met het helpen van klanten bereiken ze wel hun eigen klanten door zich te richten op het maken van content.
Maar gek genoeg verschillen de taken van een normale online ondernemer die werkt via social media marketing niet zo veel van online ondernemers die echt richten op SMMA of SMMB; waarin ze leren adverteren en ze een online marketing strategie bedenken voor andere bedrijven (klanten).
Beide vormen van social media marketing draaien simpelweg om nieuwe Content Ideeën voor Social Media en hoe jij die uiteindelijk ook zo slim en efficiënt mogelijk kunt realiseren, zodat je veel uit kunt brengen en constant op de radar van nieuwe volgers; bestaande volgers en andere stakeholders blijft staan. Uiteindelijk kun je dan verschillende verdienmodellen toevoegen aan jouw bedrijf zoals dropshipping producten; het affiliate marketing verdienmodel; e learning maken en een online academie starten via een software als Huddle.
Zoals eerder benoemd schrijf ik dit artikel aan de hand van het boek Jab, Jab, Jab, Right Hook! Via mijn Webshop zijn meer interessante boeken en online marketing cursussen voor ondernemers te vinden...
Wat weet Gary Vaynerchuk van Social Media Marketing?
Gary Vaynerchuk is internationaal gezien een van de belangrijkste online marketing influencers met 3 miljoen Youtube abonnees en runt meerdere bedrijven in content marketing. Hij is eigenaar van het content marketing bureau Vaynerchuk Media en een veelgeboekt gastspreker op internationale conferenties over digitale marketing.
Gary’s verhaal startte toen hij als een van de eerste online ondernemers een verandering in gang zette op Youtube door in plaats van korte, humoristische filmpjes juist lange, zakelijke video’s op het platform te uploaden voor zijn webwinkel met wijnen. Hij bouwde een jaar lang aan zijn merk terwijl er amper mensen keken, maar bleef zijn content en vaardigheden groeien tot er op een gegeven moment een omslag kwam.
Mensen ontdekten hem en zijn unieke aanpak en doorzettingsvermogen was de basis voor een ontzettend succesvolle online marketing carrière en tientallen jaren content creatie via social media marketing. Het is een zelf gebouwd imperium waarmee hij een positie heeft bereikt waar veel online ondernemers tegenop kijken.
Gary leerde al snel dat succes op sociale media ALLES te maken heeft met hoe jij je klant centraal zet met je business en op basis van entertainment betrokken houdt. Volgens hem gaat het meestal niet om een directe zakelijke transactie, maar meer om een “gratis” promotie en contact kanaal om jezelf te laten zien.
De onderstaande video laat een interview zien waarin hij dit bespreekt (hint; volg direct zijn Youtube kanaal).
6 Geheimen van Social Media Marketing volgens Vaynerchuk
Toen Gary het boek Jab, Jab, Jab, Right Hook schreef (in 2013) zaten er veel minder mensen op sociale media en wilden lang niet zoveel ondernemers een social media marketing bureau starten! Facebook was erg bekend, maar Instagram was nog veel minder lang actief en groeide nog. Door zijn kennis over social media marketing toe te passen op al deze verschillende platformen leerde Gary om gaan met de verschillende social media netwerken. En in zijn tijd als social media marketeer zag hij ook waar het structureel mis ging bij startende online marketeers die hun business probeerden te groeien via Instagram; Facebook; Twitter etc.
Ondernemers legden de nadruk op “snel succes” en hadden geen geduld om uit te zoeken waar een bepaald social media platform precies om draaide. Ze probeerden op elk platform hetzelfde trucje te doen en gingen er van uit dat het op die manier wel zou gaan werken als ze lang genoeg bezig bleven. Dit was volgens Gary een totaal foute aanpak en zelf werkte hij met een andere strategie aan zijn online media kanalen. Daar werd hij super succesvol mee; en daarom begon hij zich steeds meer te focussen op het uitdragen van de kernboodschap die hij tegenwoordig uitdraagt:
Content maken om maar content te maken gaat je nergens brengen. Je moet relevante, leuke, mooie content produceren waar mensen echt mee geholpen zijn.
Nu vraag jij je natuurlijk af hoe je content creatie beter maakt voor een succesvolle social media marketing strategie?
Volgens Gary kun je jezelf een groot voordeel geven wanneer je de tijd neemt om een bepaald social media platform te leren kennen. Niet alleen via de technische mogelijkheden, maar ook door nauw in te gaan op het gedrag van de doelgroep. Wat voor content delen bezoekers? En wat zou de reden daarvan kunnen zijn? Als je weet hoe een platform technisch werkt en dat combineert met wat de doelgroep precies wil zien kun je mijlenver vooruit lopen op 90% van jouw concurrentie.
Dit is het Social Media Marketing Strategie Boek waarin hij deze strategie precies onthult!
Je kunt jouw social media marketing content sterk verbeteren door de onderstaande regels structureel toe te passen.
- Als jij social media marketing content creëert zorg jij er altijd voor dat het aangepast is aan de regels van het specifieke platform waar je plaatst. Je kunt niet zomaar dezelfde content op een ander platform doorplaatsen want alle verschillende platformen hebben een unieke werkwijze; een uniek doel en een manier waarop gebruikers het gewend zijn. Content Creators die hun content aanpassen aan elk platform, zullen de meeste concurrentie achter zich laten en op lange termijn de vruchten plukken van hun inspanningen! Je moet leren hoe je infiltreert in de bestaande omgeving en door entertainende; leuke verhalen connectie maakt met je doelgroep, waardoor je aan een doelgroep bouwt die aan de voorkant met je wil socializen en aan de achterkant jouw betaalde producten wil kopen. Je moet begrijpen dat online ondernemers op social media zitten om te verkopen; maar consumenten zitten er voor de fun. Ze zitten er om vrienden te volgen; voor entertainment; nieuwe informatie; nieuws en om een connectie met anderen te voelen. Je moet er via storytelling echt een verhaal van maken, want ze willen jou niet volgen als je het simpelweg voor een reclamepraatje is…
- Reclame die “inbreekt” in de tijd van de consument (Push Marketing) wordt als vervelend ervaren. Stel je het voorbeeld voor waarbij tv-kijkers en radio-luisteraars een paar minuten per uur worden gestoord tijdens een show. Tegenwoordig pikken mensen dat niet meer. Uit de cijfers blijkt dat mensen al het mogelijke doen om advertenties te skippen tussen programma’s door. Daarom moet je zorgen dat ALS je reclame wilt maken, jij dat moet doen met iets wat NAADLOOS in jouw content past. Zorg ervoor dat je content gaat aanbieden op basis van entertainment; netwerken en informatieve zaken. Zorg dat je reclame altijd iets bijdraagt aan de doelgroep en wat ook achter de schermen bij jouw producten of diensten past.
- Maak het simpel; memorable; uitnodigend en LEUK! Zorg dat je gul; informatief; grappig; inspirerend en waardevol bent voor je doelgroep. En onthoud dat je altijd de content maakt voor je doelgroep; niet voor jezelf! Mensen willen sociale content; entertainende content en informatieve content, dus alle content die je maakt moet binnen die 3 peilers vallen en dit moet je ook echt afwisselen. Hou er rekening mee dat een zakelijke account ook veel persoonlijke content mag bevatten, want mensen doen graag zaken met mensen. Je geeft ze allerlei content die ze waardevol en leuk vinden en een klein gedeelte van de tijd geef je ze een aanbod (right hook), waarin ze iets voor jou terug moeten doen…
- Mensen zijn tegenwoordig ALTIJD online via hun mobiele telefoon en het grootste gedeelte van de mensen gebruikt het internet alleen om te consumeren. Je kunt het niet tegengaan, dus is het beter om je voordeel te benutten. Je kunt dit doen door te zorgen dat je op de juiste plekken aanwezig bent en dat je je bedrijf aanpast aan hun behoeften. Laat zien dat je bij je doelgroep past en dat je in dezelfde dingen interesseert, zodat ze je leuker vinden en open staan om zaken met je bedrijf te doen.
- Stop met het zien van je sociale media kanalen als content platformen, maar integreer ze als een vast onderdeel in je leven. Zie het als manier om informatie, humor, commentaar en inspiratie te delen en pas je elke dag opnieuw aan naar de huidige flow en gebruiken op het kanaal in kwestie. Vroeger was media stijf en had je tien jaar de tijd om je aan te passen aan innovaties. Dit is tegenwoordig veranderd naar dagelijkse veranderingen in algoritmes en dus moet je je blijven ontwikkelen. Zorg dat je er staat wanneer er nieuwe platformen opkomen en probeer je zo veel mogelijk aan te passen. Zorg dat je 24 uur per dag “aan” staat en bereid bent om te investeren in kennis en waardevolle content.
- Iedere post, tweet, comment, like en share zal jouw missie en visie statement + de identiteit van jouw business bepalen. Aangezien jouw content niet altijd hetzelfde is, moet je er voor zorgen dat jouw content steeds de vraag “wie zijn we” blijft beantwoorden. Je kunt dit op vele verschillende manieren doen, als je basis verhaal maar constant blijft. Ook je persoonlijkheid en de identiteit van je merk moeten dezelfde richting in blijven wijzen. Zorg dat je dit helder voor jezelf opbouwt en ga deze boodschap leven. Je moet de boodschap die je uitdraagt kunnen dromen, zodat je hier constant in blijft naar je doelgroep. Het zou niet uit moeten maken met wie je omgaat en in wiens gezelschap je bent, want je core values zijn en blijven van jou. Ben jezelf en blijf sterke content maken voor ieder platform waar je aanwezig wilt zijn; en je content zal gevoelens oproepen bij de mensen in je doelgroep. Op deze manier kun je consistent en gratis aan je eigen merkwaarden bouwen.
Gary Vaynerchuk over het belang van Storytelling in social media marketing.
Volgens Gary Vaynerchuk is Storytelling een manier om een “right hook” uit te delen met jouw reclame uitingen. Met een goede “Hook” (waarin hij naar boksen refereert); zou jij als content creator in staat zijn om website traffic om te zetten in keiharde conversie (sales). Door NA het geven van continue Jabs af en toe een harde “Right Hook” te geven en mensen naar jouw lead magnets te sturen, ben jij in staat klanten te werven voor jouw online business. Right Hooks staan voor een aanbod + Return on Investment.
Maar je moet wel goed weten hoe je deze “Hooks” op verschillende media platformen toe moet passen en aangezien platformen en innovaties steeds in beweging blijven, zijn er steeds veranderingen waar (online) marketeers op in moeten spelen. En naast deze Hooks moet je steeds kleine Jabs blijven geven om de doelgroep van je bedrijf in de watten te leggen, bijvoorbeeld door goede service te geven en constant te “engagen” via sociale media platformen.
EN uiteraard door constant je verhaal te blijven vertellen via Storytelling in jouw Copywriting; consistentie; lange termijn commitment en mooi vormgegeven content.
Volgens Vaynerchuk is de doelgroep steeds meer verschoven van de oude media platformen zoals radio, televisie en Print media; en moet jij als online ondernemer voornamelijk investeren in nieuwe media zoals gratis en betaalde social media content. Deze bieden kansen om kosteneffectief te adverteren en echt te segmenteren op de doelgroepen die jij wilt bereiken. Doordat steeds meer mensen gewend raken aan interactieve, sociale elementen in hun advertenties, blijven social media reclames traditionele media Kannibaliseren.
“Social Media is like Crack: the more people get; the more they want. It’s a constant, noisy stream of information and interaction and immediately gratifying and addictive. And more than 50% of American Citizens are at least using 1 social media platform on a daily basis; while 71% of their inhabitants were active on Facebook in 2011”.
Deze (oude) cijfers tonen aan hoe belangrijk sociale media toen al waren en dit is sindsdien altijd gegroeid. Mensen zijn gewend geraakt om continue geprikkeld te worden door allerlei afleidingen. Om die reden moeten advertenties en eigenlijk alle uitingen via social media ALTIJD een sociaal element bevatten waarmee je lezers betrekt in jouw verhaal; en wanneer de markt richting een nieuw social media platform schuift moet jij zorgen dat je er als eerste staat om te proberen om de markt te beïnvloeden en de top te bereiken met innovatieve content.
Gary Vaynerchuk: “Online Marketing is all about How, When and Where your story gets told”.
Gary’s kernboodschap over content creatie en social media marketing
Volgens Gary moet je constant blijven werken aan je positie op sociale media en midden in de maatschappij staan. Je moet er in duiken wanneer je de mogelijkheid hebt en zorgen dat je begrijpt hoe jouw doelgroep zich beweegt op ieder platform. ALS het kan, wil je overal aanwezig zijn zonder je producten of diensten te pushen, maar door juist een format te creëren waarmee je de doelgroep informeert; helpt EN een oplossing biedt om hun zoektocht makkelijker te maken aan de achterkant.
Met andere woorden: je wilt naadloos integreren met de “normale gang van zaken” op het platform ZONDER de nadruk op verkopen te leggen…
Consumenten zitten niet op social media om bestookt te worden met reclames, maar vooral om te socializen en interessante mensen te volgen. Ze vallen niet voor ondernemers die hun producten constant promoten, maar willen echte, authentieke content zien. Als je aan de slag gaat met social media marketing, wil je aanwezig zijn om op allerlei manieren dingen te delen die leuk, grappig, verdrietig EN spannend zijn.
Via online tools zoals Google Trends; Ubersuggest; Answer the Public en Semrush kun jij marktonderzoek doen en jouw content produceren zoals de bezoeker dat graag wil zien. Je doet dit op basis van data analyse en je kunt natuurlijk ook altijd direct doelgroep onderzoek doen bij de mensen die je volgen!
Verras mensen met wat je allemaal in huis hebt en probeer niet fake of politiek correct over te komen. Je hoeft niet altijd de zakenman of zakenvrouw te zijn, als je maar zorgt dat je altijd je representatieve zelf bent. Ook hoef je niet te richten op viral marketing om succesvol te worden. Laat door te vloggen het leven en verhaal achter jouw bedrijf zien zodat mensen zich in je situatie herkennen. Dat is veel waardevoller en authentieker dan altijd maar laten zien hoe goed iets gaat; of door alleen maar zakelijke dingen te plaatsen.
Wil jij een succesvolle online marketing carrière die je groeit via social media marketing? Dan moet je dat opbouwen op basis van herkenning en het zijn van jezelf, want mensen kunnen ook van allerlei statische bedrijven kopen die waarschijnlijk veel beter en goedkoper handelen. De reden dat JIJ als online ondernemer een kans kan pakken om via social media marketing je doelgroep te bereiken bestaat alleen omdat mensen liever zaken doen met mensen dan met bedrijven.
Dat is iets wat je als online ondernemer en social media marketeer altijd moet onthouden…
Wil jij hier NOG meer over leren of ben jij enthousiast geworden om aan de slag te gaan? Het onderstaande boek zou in mijn optiek zo snel mogelijk door elke online marketeer gelezen moeten worden. Het gaat over het opbouwen en promoten van een eigen bedrijf via online marketing tools en helpt je een sterke online marketing strategie ontwikkelen die jij via social media marketing kunt positioneren…
Liever jouw Social Media Marketing Uitbesteden?
Ik begrijp goed dat sommige ondernemers Social Media Marketing willen uitbesteden. Al doe ik er zelf niet aan mee...
Persoonlijk geloof ik in het bouwen en runnen van een kleine en effectieve onderneming die je zelf bouwt en leert managen / optimaliseren. Hierdoor heb jij zelf de touwtjes in handen op lange termijn. Dit kan echter lastig zijn voor ondernemers die offline al een klantenkring / goed lopend bedrijf hebben opgebouwd en dat zo snel mogelijk online willen brengen, waardoor ze niet de tijd hebben om allemaal nieuwe skills te leren en langzaam te bouwen.
In dat geval kan Social Media Marketing Uitbesteden een slimme keuze zijn en je hebt daarvoor een goed internet marketing bureau nodig (in jouw regio) dat meerdere aspecten kan plannen, bouwen en ook zorgt voor conversie optimalisatie. Ze moeten jou kunnen informeren over de beste mogelijkheden en laten weten wat er allemaal mogelijk is; en vaak is dat afhankelijk van jouw wensen / behoeften als persoon en ondernemer.
Precies om die reden is investeren in jouw eigen social media marketing kennis en ervaring een vaardigheid die jarenlang kan afbetalen...
Wil jij toch jouw social media marketing uitbesteden? Persoonlijk kan ik je een bureau aanbevelen in Utrecht / Amsterdam, maar er zijn overal sterke social media marketing bureaus waarmee jij kunt samenwerken en daar heb jij mijn hulp niet echt voor nodig verwacht ik!
Houd er dan wel rekening mee dat het niet goedkoop is en dat je ook echt een partner zoekt die weet hoe het werkt! En dat het een proces is wat jij jaren moet blijven bouwen / uitbesteden als jij de volledige kracht van het internet en een schaalbaar bedrijf wilt benutten.
Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!