Hoe Werken Social Media Hashtags?
Een groot deel van de social media platformen hebben Hashtags met elkaar gemeen. Het juiste gebruik van positionering via Hashtags maakt het mogelijk om jouw content naar de juiste doelgroep en zoekwoorden te tonen. Maar welke Hashtags werken het Best?
Dit werkt niet bij elk social media platform hetzelfde, maar de overeenkomsten zijn groot. Daarom leg ik je in dit artikel uit wat social media hashtags zijn; hoe ze werken op Tiktok; Instagram; Pinterest; Youtube en hoe jij er het beste uit kunt halen als online ondernemer / content creator!
Later zet ik je ook aan de slag met het testen van een Hashtags Generator, zodat jij direct zelf kunt starten met het optimaliseren van jouw social media content!
Klaar om te gaan kijken naar deze Hashtag Strategie?
Wat zijn Social Media Hashtags?
Social Media Hastags kun je zien als trefwoorden of categorieën waarin jij jouw content toekent. Als jij vaker content van mij leest over online marketing strategie en online marketing tools weet je wellicht dat je jouw content altijd zo goed mogelijk vindbaar moet maken. Je positioneert je content op basis van wat jouw doelgroep in de zoekmachine / social media categorieën intypt, en probeert er door marktonderzoek te doen achter te komen welke hashtags bij de foute doelgroep terecht zullen komen.
Een social media kanaal moet je zien als een brug tussen jou en jouw doel. En dat wil zeggen dat je aan de slag gaat met doelen stellen, volledig moet leren hoe een social media platform werkt EN de strategie die je er voert zult moeten testen, checken via Data Analyse en uiteindelijk optimaliseren. Dus slecht presterende content wil je uiteindelijk uitsluiten, net als hashtags die weinig likes, volgers of engagement opleveren!
Net als bij alle andere media uitingen die jij doet moet je een helder plan hebben voor WIE de post bedoelt is; WAT jouw aanbod / verhaal is en HOE anderen daar op kunnen reageren via call to actions.
Zo werkt dat in dit geval ook met Hashtag Onderzoek waarbij je rekening houdt met de zoekintentie / koopintentie en de bijpassende zoekwoorden die jouw doelgroep waarschijnlijk intypt tijdens hun customer journey. En binnen deze zoekwoorden zijn meerdere volume levels en speciale categorieën mogelijk zoals "Branded Hashtags" en "Niche Hashtags".
Hashtags spelen een belangrijke rol op de onderstaande social media platformen
Er zijn verschillende (relevante) social media platformen waarop Hashtags een belangrijke rol spelen. Er zitten wel verschillen tussen het gebruik ervan. Op Instagram kun je bijvoorbeeld 30 hashtags aan een post toevoegen, terwijl je op Youtube maar 500 tekens kunt gebruiken en op Twitter zo veel ruimte kunt pakken als jij nodig denkt te hebben...
Dit zijn de meest bekende platformen
- Hashtags Tiktok
- Hashtags Instagram
- Hashtags Youtube
- Hashtags Twitter
- Hashtags Linked-IN
Over het algemeen werkt het Hashtag systeem ook op elk platform op een soortgelijke manier. Mensen kunnen hashtags gaan volgen en krijgen dan meldingen op hun tijdlijn of via pop-ups wanneer er nieuwe content / discussies ontstaan. Dit is een erg sterke manier om consistent een bepaalde doelgroep te bereiken die jij zakelijk iets te bieden hebt...
Door Consistent goede, Evergreen Content te publiceren kun jij via Hashtag Positionering aan een fanbase gaan bouwen. Doe je dit consistent op een goede, creatieve manier? Dan kun je er na een tijdje een side hustle van maken en op lange termijn jouw eigen bedrijf!
Tip: Gebruik de Hashtag Tool Tagsfinder om de Beste Nederlandse Hashtags te vinden!
Deze Hashtags Werken het Best voor sociale media als Linked-In; Instagram; Facebook en Tiktok
Een tip is om voordat jij content begint te publiceren goed onderzoek te doen naar de Hashtags die kansen opleveren voor jouw bedrijf. Net als met zoekwoord onderzoek zijn de meest populaire Hashtags vaak oninteressant omdat er te veel concurrentie op zit. Dat wil zeggen dat jouw content "ondergesneeuwd" raakt en veel minder views / likes / engagement rate krijgt. Mijn uitleg over Long Tail Zoekwoorden (over Google Zoekmachine onderzoek) kan jou hier meer inzicht in geven.
Een tweede tip is dat jij content wilt variëren, want je wilt niet te saai overkomen en mag gerust wat meer van jezelf laten zien dan alleen je beroep. Blijf niet constant in hetzelfde onderwerp hangen, maar kies liever ENKELE onderwerpen waaronder jij jouw vakgebied kunt verdelen. Door via een vooraf geplande content kalender in een bepaalde volgorde content te blijven plaatsen over de betreffende onderwerpen zul jij sneller groeien omdat je content laat zien over meerdere aspecten in jouw leven en de bijbehorende hashtags.
Last but not Least: Kies ALTIJD de meest relevante hashtags voor CONTENT en BEZOEKERS en blijf richten op Hashtags die jouw specifieke doelgroep bereiken. Kies dat altijd over korte termijn hashtags en pas op met SPAM hashtags die jouw betrouwbaarheid schaden. Deze zullen misschien je bereik groeien, maar niet je conversie. En als serieuze content creator wil je voorkomen dat je een bereik opbouwt vanwege de foute redenen...
Het optimaliseren van jouw Hashtag Strategie kun je zien als het bouwen van jouw eigen Conversie Optimalisatie Strategie voor Social Media Marketing.
Welke Hashtags zijn Trending? [En Moet je Mee Gaan in Trends?]
Een tip is om goed te kijken welke Hashtags Trending zijn. Ook kun je tools zoals Ubersuggest of Google Trends bestuderen om er achter te komen welke onderwerpen / zoekwoorden populair zijn. Daar kun je via Hashtag tools simpel relevante termen bij zoeken.
Maar nogmaals: Hoe verleidelijk ook; richt je nooit op termen die niks toevoegen aan de doelgroep die jij wilt bereiken. Tenzij het past binnen jouw totale plaatje en daar een heel goede reden voor hebt...
Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!