Omzet Verhogen

Omzet Verhogen als Ondernemer [Wat is je Omzet en Waarom zegt het Weinig?]

Veel ondernemers denken dat de Omzet Verhogen een belangrijk focuspunt is wanneer jij start als ondernemer. In zekere zin klopt dat ook, want als er geen geld binnenkomt is dat (meestal) niet houdbaar (tenzij je het met een reden doet). Omzet is super belangrijk totdat je bepaalde levels bereikt en andere Key Performance Indicators een rol beginnen te spelen...

Maar Wat is Omzet precies? Wat zijn de slimste manieren om jouw Omzet te Verhogen? En lost het verhogen van jouw omzet altijd jouw problemen op als ondernemer? Met andere woorden: is omzet altijd een gunstige leidende voor de positie van jouw bedrijf?

Via dit artikel ga ik jou een voorbeeld laten zien van een gezonde visie op gebied van omzet en omzetdoelen!

Omzet Verhogen is een belangrijk focuspunt wanneer jij start als ondernemer. In dit artikel vertel ik je er meer over!Benieuwd hoe jij de resultaten van jouw bedrijf kunt verbeteren via online marketing? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is Omzet?

Omzet is wat je letterlijk met je bedrijf verdient uit verkopen / sales, voordat de kosten er vanaf getrokken worden. In het bedrijfsleven maken we verschil tussen Bruto Omzet en Netto Omzet. Je kunt je omzet het beste periodiek meten en registreren volgens de regels van de Belastingdienst en Kamer van Koophandel.

Je kunt omzet berekenen door het aantal afgezette producten of diensten te vermenigvuldigen met de verkoopprijs van jouw producten. Als kleine ondernemer met een geautomatiseerd bedrijf is dit vaak een opgave die je zelfstandig kunt doen. Je ziet echter ook veel bedrijven die een groot aantal verschillende diensten / producten aanbieden en daar ook wisselende prijzen voor vragen.

Op dat moment is het lastiger en zul je goed na moeten denken hoe je overzicht blijft houden (Hint: Boekhoudsoftware in combinatie met een Boekhouder)...

Wat is omzet? En waarom is omzet geen goede graadmeter om jouw bedrijfsresultaat te berekenen? Ik leg het uit in dit artikel!

Hoe kun je je Omzet Verhogen als online ondernemer?

Er zijn verschillende manieren om je omzet te verhogen als ondernemer en jij moet zelf een inschatting maken van wat bij jou en jouw huidige / toekomstige situatie past. Want sommige dingen zijn makkelijker te implementeren dan anderen en daar gaan minder kosten / risico's mee gepaard. Omzet IS belangrijk, maar ik wil als boodschap meegeven dat het belangrijker is om op andere processen te focussen zoals het spreiden van kansen; het wegnemen van risico's en het oplossen van bottlenecks in jouw bedrijf...

Uiteindelijk kun jij omzet verhogen op de onderstaande manieren

  • Op Korte EN Lange termijn meer producten verkopen aan dezelfde doelgroep, bijvoorbeeld door samen te werken en met partners te netwerken

  • Op Korte EN Lange termijn meer producten verkopen aan dezelfde doelgroep, bijvoorbeeld door slimme herhaalaankopen te stimuleren

  • Goedkopere producten duurder verkopen aan dezelfde doelgroep, door de perceptie van waarde te verhogen via waardeladders en extra services

  • Zorg voor verschillende vormen van jouw product / dienst; voor verschillende doelgroepen (zelf doen / zelf doen met begeleiding / uit handen nemen en daarna zelf doen / uit handen nemen en daarna volledig managen)

Het is ontzettend belangrijk om je te verdiepen in meerdere verdienmodellen waardoor jij weet of jij alles uit jouw bedrijf haalt als online ondernemer. Vaak liggen er op meerdere vlakken gemiste kansen die je nooit zult vinden als je geen nieuwe vaardigheden leert en niet bezig bent met marktonderzoek doen.


Hoe belangrijk is het verhogen van je Omzet?

Het verhogen van je omzet KAN belangrijk voor je zijn, maar is per ondernemer; per verdienmodel en per branche verschillend. Zo is je omzet verhogen veel moeilijker bij het uurtje factuurtje verdienmodel ten opzichte van een schaalbaar verdienmodel waarbij kosten niet evenredig oplopen met de omzet... Hierbij moet gezegd worden dat je omzet vaak te maken heeft met bepaalde risico's en elementen zoals periodieke seizoensdrukte; Koopkracht van klanten en algemene Inflatie.

Het belangrijkste doel van jouw onderneming zou moeten zijn om de best mogelijke ervaring voor jouw klant te maken; terwijl je een comfortabele positie opbouwt en blijft optimaliseren. Met andere woorden: Het verhogen van je omzet moet passen bij de SMART doelen die jij voor je bedrijf hebt opgesteld. Meer omzet betekent namelijk niet altijd een betere positie!

Wat kost het je precies om de omzet te verhogen?

Hierboven staat een belangrijke vraag voor iedere ondernemer... Wat kost het precies om je omzet te verhogen?

  • Moet je meer personeel aannemen? Meer personeel brengt nieuwe uitdagingen met zich mee!

  • Moet je meer investeren in productie zoals een nieuwe fabriek of nieuwe machines?

  • Moet je meer investeren in distributie om jouw producten van A naar B te krijgen?

  • Moet je veel meer investeren in promotie en marketing om een hogere omzet te halen?

  • Moet je om meer omzet te behalen investeren in meer verkoop capaciteit, zoals een callcenter / klantenservice afdeling?

Ik denk dat je het al aan voelt komen: Het gaat uiteindelijk om wat er achter de streep overblijft, want een hogere omzet kan de continuïteit van jouw bedrijf in groot gevaar brengen! Er zijn veel bedrijven die blind worden van een hogere omzet en hierdoor de continuïteit / winstgevendheid flink in gevaar brengen door hoge risico's te nemen. 

Het is verstandig om altijd met een expert / professional een kosten en baten analyse te maken zodat jij weet waar de bottlenecks zitten en waar jij sterke punten en zwakke punten kunt koppelen met kansen en bedreigingen. Want het is in veel gevallen belangrijker dat je inziet dat een klein bedrijf met een groot winstmarge op lange termijn beter is dan een groot bedrijf met een laag winstmarge.

Zeker als je de organisatie overzichtelijk en efficiënt wilt houden...


Focus van Omzet naar Winst; en schaal dan pas je omzet op!

Over het algemeen heb jij voor elke nieuwe klant (lead) soortgelijke kosten voor acquisitie en het opwarmproces (van een beetje geïnteresseerd, naar zeer geïnteresseerd, naar daadwerkelijk kopen als test, tot blijven kopen als lange termijn klant). Door eerst de klantroute / buyers journey te optimaliseren en een goede sales funnel te bouwen kun jij daarna via consistente data analyse gaan checken wat je marges zijn door de gemiddelde klantwaarde te berekenen.

Tijdens dit proces zie je precies wat je cijfers zijn en leert dan vaak ook waar de interne zwaktes; interne sterktes en kansen en bedreigingen zitten.

Maak het jezelf niet te moeilijk tijdens deze fase... Simplicity is Key!

Hoe groot jouw ambities ook zijn; je wilt ten alle tijden voorkomen dat je te grote risico's neemt en figuurlijk over lijken gaat...

Lukt het jou niet om winstgevend (genoeg) te ondernemen? Optimaliseer en perfectioneer dan eerst jouw proces op kleine schaal. Door te werken via de Lean Methode verbeter jij jouw organisatie in samenwerking met de doelgroep / klanten om tot een snelle, betere situatie te komen. En hoe meer inzicht jij krijgt in dit proces, hoe beter jouw producten / diensten worden en hoe beter ook jouw marges worden...

Wanneer jouw marges beter worden en jij merkt dat je jouw bedrijf succesvol aan het managen bent kun je uiteindelijk ook jouw omzet gaan verhogen. Door juist het technische bedrijfsresultaat en de winst voorop te zetten verdien je ook daadwerkelijk meer geld wanneer je keuzes maakt die je omzet moeten verhogen! Lees ook mijn artikel over Winst om hier meer over te leren, dan kun je daarna aan de slag met de resultaten en toekomst van jouw bedrijf...

Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 


Reactie plaatsen