Marketing Doelstellingen Stellen [Betekenis Meest Bekende & Uitleg]
Wat wil jij bereiken met de marketing van jouw bedrijf? En welke Marketing Doelstellingen moet jij als online ondernemer of content creator stellen om jouw doelen te bereiken? En hoe doe je dat op de juiste manier?
Marketing Doelstellingen geven aan wat jij de komende tijd wilt bereiken en geven je ook een meetpunt om volgende periode terug te kijken op wat er daadwerkelijk goed en minder goed verlopen is. Het is belangrijk dat je deze Marketing Doelstellingen SMART stelt en ook je best doet om deze uit te voeren. Want SMART Doelen Stellen en Prioriteiten Stellen. Dat is een van de meest betrouwbare manieren om op lange termijn succesvol te worden.
Benieuwd hoe jij dit voor jouw eigen bedrijf kunt invullen? Ik leg je via dit artikel uit hoe je dat kunt doen!
Wat is Marketing?
Marketing draait om het positioneren van jouw producten of diensten ten opzichte van de doelgroep die jij wilt bereiken. Dat is afhankelijk van de waarde propositie en het imago dat jij in jouw missie en visie hebt geformuleerd om aan vraag vanuit de markt te kunnen voldoen. Belangrijk om te benoemen is dat jouw marketing plan volledig authentiek vormgegeven is naar aanleiding van het verhaal wat jij wilt vertellen.
Door de kracht en data analyse meetbaarheid van internet marketing kan dit per doelgroep anders worden ingevuld. Dus Hoe willen wij ons bedrijf en onze producten / diensten afzetten ten opzichte van het aanbod van onze concurrenten? Hoe ga jij een doelgroep bepalen? Wat ga jij deze doelgroep precies aanbieden om het extra aantrekkelijk te maken? Hoe ga jij dat aanbod bij jouw potentiële klanten promoten? En wat voor factoren ga jij allemaal inschakelen om jouw producten / diensten te ontwikkelen?
In principe kan marketing gedaan worden om tot een ideale invulling van de onderstaande categorieën te komen
- Plaats
- Prijs
- Product
- Promotie
- Proces
- Personeel
Wat zijn Marketing Doelstellingen?
Marketing Doelstellingen geven aan wat een online ondernemer of bedrijf precies wil bereiken op gebied van Marketing. Het is belangrijk om hier een goed plan van aanpak voor te maken en desnoods met experts te kijken naar de mogelijkheden. Daarnaast is het belangrijk dat je richt op Smart Doelen Stellen, waardoor deze doelstellingen in de praktijk ook praktisch uitvoerbaar zijn. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden!
Vaak worden Marketing Doelstellingen voor korte termijn (3 tot 10 jaar) geformuleerd. Het is belangrijk om aan een lange termijn aanpak te denken wanneer jij een bedrijf runt, maar je moet er rekening mee houden dat doelstellingen maar richtlijnen zijn. Jij hebt altijd nog de mogelijkheid om bij te sturen en te zorgen dat waar nodig aanpassingen gedaan worden.
Wat zijn de meest bekende (Online) Marketing Doelstellingen?
- Positioneer je content via zelfgekozen Social Media Platformen / Media Kanalen via Pull Marketing of Push Marketing
- Zorg dat je altijd overkomt als een expert door cijfers, statistieken en betrouwbare bronnen te delen
- Maak een keuze om jouw marketing campagne te richten op het verhelpen van pijnpunten of juist een verbeterde situatie
- Maak een keuze voor een X aantal relevante partners waarmee jij wilt samenwerken om jouw doelgroep te bereiken
- Ga Marktonderzoek Doen om er achter te komen waar jouw klant ECHT mee geholpen is, voor product ontwikkeling doeleinden
- Richten op het verzamelen van meer leads om jouw producten aan te verkopen
- Richt op 15% meer sales door te focussen op het winnen van Nieuwe, Bestaande of verloren klanten
- Plan jouw Naamsbekendheid en richt op het verhogen van jouw Offline Verkeer en Online Webverkeer
- Zorg dat het aantal dagelijkse lezers van jouw email lijst groeit naar ...
- Zorg dat jouw (social media kanaal naar keuze) groeit naar ... aantal volgers
- Zorg dat het aantal blogs en kennisbank artikelen op jouw website groeit naar ...
- Zorg dat er meer informatie aanvragen en offerte aanvragen van leads binnenkomen dan afgelopen jaar
- Verhoog het Engagement Rate van jouw Media Kanalen zodat klanten over je merk praten en een betere ervaring hebben
- Verhoog de Conversie van jouw online marketing kanalen via Conversie Optimalisatie Methoden!
- Zorg dat de gemiddelde score van tevredenheid in zoekmachine reviews van jouw klanten omhoog gaat
- Zorg dat er 10% minder retouren terugkomen op jaarbasis
- Zoek naar manieren om bewijs / testimonials / social proof te verzamelen om jouw merk groter te maken
Denk er goed over na hoe jij dit voor jouw eigen organisatie kunt invullen via een gedegen plan van aanpak.
Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!