Klantwaarde Berekenen | Bouw een optimale customer lifetime value!
Wil jij een optimale online marketing strategie als online ondernemer met een webshop / e-learning community of website met het affiliate marketing verdienmodel of een dropshipping store? Om succesvol te worden wil jij allereerst jouw Klantwaarde Berekenen en verhogen! Je Customer Lifetime Value optimaliseren noemen we dit proces!
De reden dat dit zo belangrijk is, is omdat het jouw bedrijf op lange termijn veel winstgevender en schaalbaar kan maken. Mede doordat je betere resultaten krijgt voor hetzelfde geïnvesteerde budget per lead...
In de meeste gevallen is het zo dat klanten al geld kosten voordat je ze iets kunt verkopen. Je moet veel geld in organisch bereik investeren via zoekmachine marketing of geld investeren in social media advertenties of advertorials. Kwalitatief bereik en de bijbehorende omzet / winst kost nu eenmaal geld...
Simpele bezoekers die jouw advertenties bekijken kosten geld; en zelfs internet bots die op online advertenties klikken hebben een negatieve invloed op jouw bedrijfsresultaat. Daarom kan een verkoop in sommige gevallen enkele euro's of enkele tientallen euro's kosten en die gespendeerde euro's moeten zich achteraf terug betalen door meer producten aan dezelfde klant te verkopen.
Hier komt het begrip Customer Lifetime Value om de hoek; waarin jij de lange termijn klantwaarde gaat meten; analyseren; verhogen en optimaliseren. Dit doe je door meer producten te blijven maken / aanbieden en op lange termijn klanten te richten.
In dit artikel leg ik jou precies uit wat de voordelen zijn van het berekenen van jouw klantwaarde, oftewel een optimale customer lifetime value!
Wat is de betekenis van klantwaarde / Customer Lifetime value?
Hopelijk werd in de inleiding al duidelijk dat de betekenis van klantwaarde en customer lifetime value hetzelfde zijn.
De definitie van Klantwaarde (of het klantwaarde model) is de omzet die jouw klant oplevert in de totale periode dat hij klant is bij jouw bedrijf. Je kunt dit berekenen door alle omzet per verkoopaccount (klant) te berekenen. Dit is via het internet een stuk makkelijker dan in fysieke winkels omdat je toegang hebt over een groot aantal statistieken en data analyse methoden. Wanneer het jou lukt om na verloop van tijd een gemiddelde Klantwaardebepaling te maken krijg jij op een geniale manier inzicht in jouw resultaten en verbeterpunten.
We noemen dit ook een Klantwaarde optimalisatie strategie
Wanneer jij de klantwaarde optimalisatie strategie toepast probeer jij de Klantwaarde te bepalen en doet op basis daarvan investeringen in jouw online marketing campagnes en systemen. Je kunt bijvoorbeeld keuzes maken om jouw Klantwaarde te verhogen wanneer jij merkt dat jouw leads duurder worden omdat online marketing tools of externe omstandigheden zoals de kosten per klik van social media marketing advertenties veranderen.
Helaas wordt Facebook Marketing en Google Marketing steeds duurder en dat moet aan de achterkant terugverdiend worden wanneer deze middelen worden ingezet voor nieuwe leads. Want bij een winstgevend bedrijf moeten de opbrengsten uiteindelijk altijd hoger zijn dan de investeringen. Een klantwaarde Optimalisatie Strategie draait om een goede strategische planning in jouw product aanbod en ook lange termijn conversie optimalisatie van jouw media kanalen / funnels.
Belangrijk is dat je alles blijft berekenen en op basis van feiten; experimenten en testen blijft verbeteren.
Klantwaarde / Customer Lifetime Value berekenen
Klantwaarde berekenen werkt op basis van gemiddeldes; simpelweg omdat niet iedereen die jouw content leest of advertenties bekijkt gaat kopen. Je neemt een groot aantal klanten en deelt de omzet - kosten = winst door dat aantal. Met die kerngetallen weet jij precies hoe gezond jouw bedrijf is en hoeveel omzet en winst elke klant gemiddeld oplevert.
In principe kun jij het precieze bedrag uitgeven wat jouw klant kost TOTDAT jij geen winst meer draait, maar dat probeer je natuurlijk te voorkomen... Onderschat niet dat er veel bedrijven zijn die veel geld betalen per lead, met name in branches / industrieën met hevige concurrentie en lange termijn inkomstenstromen zoals abonnementen! Hoe hoger de klantwaarde / Customer Lifetime Value; hoe hoger de uitgaven per lead mogen zijn.
Voorbeelden van Klantwaarde / Customer Lifetime Value in de praktijk
- Een lead van een fietsenverkoopbedrijf in Amsterdam kost 9 euro. Vroeger verkochten ze fietsen voor 50 euro, maar nu verhuren ze fietsen voor 30,- euro per jaar. Gemiddeld gaat een fiets 4 jaar mee en verdienen ze 120 euro per fiets, in plaats van de 50 euro vroeger. Daarnaast gaan sommige fietsen tot 6 jaar mee en kunnen ze sommige fietsen nog voor een laag bedrag verkopen. Door een beter verdienmodel te kiezen hebben ze hun customer Lifetime Value weten te verhogen.
- Booking.com betaalt 12 euro per lead. Om te voorkomen dat ze hun advertentiebudget verspillen aan "kleine klanten" laten ze alleen advertenties zien voor klanten met een hogere minimale huurtermijn. Hierdoor zien klanten die een kortere trip willen plannen niet meer hun advertenties en klikken dus ook niet op hun links. Hierdoor gaat de customer lifetime value per lead omhoog; en gaan de advertentiekosten omlaag.
- Het taxibedrijf Uber heeft een hoog budget per lead. Ze adverteren hun bedrijf en geven daarnaast affiliate marketing ondernemers de kans om het bedrijf te promoten. Terwijl hun app gratis te downloaden is, geven ze een hoge commissie. Dit komt omdat ze weten dat 80% van de klanten op lange termijn de app blijft gebruiken en voor een groot aantal verschillende wederkerende commissies zorgt.
Extra Tips om jouw klantwaarde te verhogen
Bij deze een aantal tips om jouw klantwaarde / Customer Lifetime Value direct te Verhogen. Je kunt je bijv. focussen op de onderstaande methoden!
Extra Tip: Test kleine ideeën en doe aanpassingen op basis van lage cijfers. Gooi niet direct jouw volledige strategie om. Je kunt niet elk risico uit de weg gaan in jouw online marketing strategie, maar het is altijd mooi meegenomen wanneer jij voornamelijk aandacht besteedt aan zaken die werken…
1. Bereken de Lange Termijn klantwaarde. Hoeveel is deze over de jaren heen waard?
- Adverteer via social media kanalen zoals Pinterest; Twitter; Tiktok; Facebook; Instagram en Linked-In zodat je de platformen leert kennen en begrijpt wat relevant voor je is. Een tip is om (indien mogelijk) meerdere advertentieaccounts per platform aan te maken, voor als ze geblokkeerd worden. Dit is met Facebook een behoorlijk probleem en in combinatie met de stijgende kosten moet je hier erg mee oppassen;
- Positioneer jouw content indien mogelijk aan de hand van pull marketing strategie / zoekmachine marketing. De zoekmachine van Google en Bing zijn stabiele kanalen om voor lange termijn en met een sneeuwbal effect bezoekers op te leveren;
- Reken je uurtarief eens uit en check dan of content creëren voldoende waarde voor je heeft. Misschien moet je in plaats van artikelen schrijven wel veel meer gaan focussen op advertenties maken. Of misschien moet je het zelfs wel uitbesteden zodat je zeker de beste resultaten krijgt!
2. Verhoog de klantwaarde door te testen of de prijs omhoog kan of verschillende producten te verkopen.
In veel productcategorieën zijn verschillende mogelijkheden om lange termijn verdienmodellen toe te passen die waardevol zijn voor klanten.
Wat je toe kan voegen heeft ALTIJD effect op de gemiddelde conversie + omzet. Richt op een waarde in de eerste 2 weken; en een waarde per 6 maanden; en langer. Meer dingen aanbieden heeft het voordeel dat je in de eerste 2 weken een dusdanig hoger aanbod krijgt, waardoor je advertentiebudget hoger is en/of je eerste verlies lager.
Het geld dat de lead heeft gekost is immers al geïnvesteerd, maar de omzet heb jij volledig in eigen hand!
3. Bouw een E-Mail lijst op! Zodat je het lange termijn online marketing spel kunt gaan spelen.
Relevante Email adressen zijn heilig en zijn de sleutel naar een hogere klantwaarde / customer lifetime value. Het is de meest laagdrempelige manier om klanten te helpen herinneren aan jouw bedrijf en de producten die jij verkoopt. Zonder deze e-mail adressen blijf jij afhankelijk van het kopen van leads.
4. Doe een onweerstaanbaar aanbod! Hoe beter je de onderstaande punten weet; hoe hoger de conversie is.
Een onweerstaanbaar aanbod voor jouw klant zorgt dat een aanbod altijd waardevoller is dan de kosten die ze in eerste instantie uitgeven. Daarom zie je vaak dat ondernemers in de eerste fase gratis informatie geven of laaggeprijsde offers aanbieden. Na enkele / meerdere contactmomenten raken klanten aan jouw persoonlijkheid gewend en zullen steeds dieper durven gaan door hun goede ervaringen en groeidrift...
Goed om te weten om een beter aanbod te maken...
- Wat is de gemiddelde omzet / afzet per product en per lead;
- Wat kun je aan relevante zaken aanbieden? [Upsells; Deepsells; Crossells]
- Wat zijn de pijnpunten / verbeterpunten van jouw klanten?;
- Hoe groot is de mailinglijst? En hoeveel groei zit er in?;
- Welke segmenten wil je aanmaken in jouw mailinglijst;
- Welke Buyer Persona’s heb je er in zitten?;
- Wat zijn de opties die je er extra bij kunt doen?
5. Segmenteer je mailinglijst om je klant te (her)kennen en de juiste aanbiedingen te doen.
Sommige klanten klikken op een advertentie, maar kopen niks... Hier wil je niet te veel geld aan uitgeven. Het is beter om meer geld te investeren in klanten die daadwerkelijk converteren of uitgaven hebben gedaan en dit kun je monitoren door ze op een andere lijst te zetten.
Klanten die ooit iets bij je hebben gekocht en een goede ervaring hadden zullen vertrouwen dat je ze de volgende keer ook hun producten (of diensten) levert.
6. Verzamel proof of concept en blijf je daar op focussen. Doe niet alles tegelijk, maar doe wat werkt!
Proof of Concept door middel van testimonials en productreviews is super belangrijk. Het kan ervoor zorgen dat jouw klanten zich snel vertrouwd voelen en grotere risico's durven te nemen. Daarom moet je altijd stimuleren dat jouw klanten hun positieve ervaringen delen (desnoods betaald / in ruil voor een kortingstarief)...
Door de barrières weg te nemen zul jij meer conversie gaan draaien, waardoor de kosten per lead ook zullen dalen...
Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!