Beweging Veroorzaken

Laat grote groepen mensen in Beweging komen! [Eric Hoffer over Massa Bewegingen]

het In Beweging laten Komen van een grote groep mensen (massa beweging) om jouw doelen te bereiken is niet makkelijk. Maar ALS je het kunt is het een skill die voor veel mensen in het verleden heeft afbetaald. Filosoof Eric Hoffer [Auteur van The True Believer] onderzocht grote massa movements uit de geschiedenis zoals het communisme; fascisme; nationalisme en de 2e wereld oorlog met Adolf Hitler en Benito Mussolini. 

Hij ontdekte dat Massa Movements / Grote Bewegingen allerlei vormen aan kunnen nemen en voornamelijk gebaseerd zijn op religieuze; politische; sociale of nationalistische ideeën. Om meer helderheid te geven over dit onderwerp leg ik in dit artikel de variabelen uit die een (belangrijke) rol spelen bij movements! Het leek me een interessant onderwerp om te belichten voor online ondernemers die Zelf E Learning Maken!

Deze informatie kun jij gebruiken om jouw online bedrijf / online cursus traject een nieuwe richting in te laten groeien...

Laat mensen In Beweging Komen zodat je een positieve beweging creëert. Je leert het via het boek van Eric Hoffer!Meer leren over mensen in beweging brengen? Koop het boek via mijn Webshop!

Hoe laat je een grote groep mensen in beweging komen?

De vraag die centraal staat in het boek “The Believer” is waarom miljoenen mensen soms een leider volgen alsof ze gehersenspoeld zijn? Om die vraag te beantwoorden duikt hij in verschillende onderwerpen, zoals de kenmerken van een massa movement en de kenmerken van de mensen die deelnemen aan dit soort groeperingen...

Alle massa movements hebben dezelfde kenmerken: 

  • Mensen voelen zich machteloos en willen hun slechte situatie veranderen;

  • Ze zijn gebaseerd op dezelfde emoties; frustraties en motivatie;

  • Ze geven hoop aan degenen die meedoen;

  • Ze zetten mensen aan de kant die niet meedoen;

  • Ze willen een grote verandering opwekken in hun leven en zijn in staat om hun leven te geven voor het doel;

  • Massa Movements willen niet repareren wat NIET WERKT, maar juist iets totaal nieuws aanbieden waarvan mensen denken dat het wel een poging waard is om ermee aan de slag te gaan...

De conclusie is dat praktische organisaties hun klanten kansen geven om zichzelf te ontwikkelen en daarbij niet in te spelen op mensen die zichzelf willen verbeteren uit zelfontplooiing, maar juist om te richten op mensen die absoluut van hun huidige situatie af willen komen uit onvrede…

Welke mensen zijn het meest vatbaar om deel te nemen aan een massa movement?

  • De ECHTE gelover neemt al vanaf de beginfase deel aan de movement;

  • Volgers zijn gefrustreerd geraakt door hun huidige leven en hebben het idee dat er iets beter kan worden als ze meedoen;

  • Volgers hebben geen doel in het leven; voelen zich eenzaam en genegeerd;

  • Volgers zijn niet zo creatief en weten zelf geen oplossingen te vinden voor hun probleem. Ook zijn ze verveeld geraakt en zoeken naar (ongezonde) afleiding van hun problemen. Ze voelen zich EINDELIJK verbonden met een doel wanneer de movement opkomt.

  • Volgers zijn bang en voelen zich veilig in de groep. Ze hoeven niet bang te zijn dat ze persoonlijk falen als hun doel niet bereikt wordt want het is van meerderen afhankelijk..

  • Volgers geven de maatschappij de schuld en niet hun eigen tekortkomingen / acties. Dat zorgt ervoor dat ze hard hun best doen om de maatschappij te veranderen;

Het is niet nieuw dat mensen hun situatie in het leven toekennen aan externe factoren… Het is echter wel zo dat mensen die dit doen en het goed hebben deze situatie waarderen en niet willen veranderen, terwijl mensen die het slecht hebben grote sprongen durven maken om iets te veranderen in de maatschappij. Want Mensen die het ZO slecht hebben dat ze elke dag moeten werken om net de touwtjes aan elkaar te knopen hebben niet het vertrouwen dat er iets verandert. Ze zullen zich niet inzetten voor iets nieuws! Vaak zijn degenen die bij de doelgroep passen juist mensen die pas een korte tijd slechter in het leven staan. Ze willen er alles aan doen om terug op hun oude niveau te komen…

Luister ook het audioboek eens van The True Believer... Er staan interessante ideeën in voor marketeers en ondernemers, maar je zult na het luisteren ook politieke kwesties beter gaan begrijpen...


Hoe werkt zo'n Massa Movement / Hoe laat jij een Groep Mensen in beweging komen?

Over het algemeen zijn de volgers minder slim en invloedrijk dan de organisatoren. Dit zijn vaak slimme mensen die achter de schermen goed voorbereid zijn. Het organiseren van dit soort Massa Movements gebeurt vaak op basis van verschillende manieren…

  1. Ze zetten mensen op tegen de normale, bestaande orde en laten zien hoe slecht dat is of wat het ze kost als dit zo door gaat… Er wordt eerst een beweging gecreëerd en als dat allemaal stevig staat komt er pas een leider ten tonele die de zaak overneemt en het vertrouwen van het volk wint;

  2. De beste manier om een massa beweging in gang te zetten is om een gezamenlijke vijand te creëren. Dit kan echt OF nep zijn en zorgt ervoor dat de mensen verandering willen. Het komt door jaloezie, boosheid en misgunnen. Het belangrijkste is dat de situatie verandert en dat de vijand de positie verliest. Passionate Hate gives people Purpose and Unity! Er is altijd een vijand / duivel...

Spelen met emoties en Storytelling lijkt net als bij normale marketing super belangrijk en dit kun jij in jouw online cursus traject / membership community inbouwen op een nette manier...

Hoewel deze informatie bijzonder van aard is, is dit ontzettend interessant om grote groepen mensen in beweging te laten komen met het doel jouw online bedrijf te groeien. In mijn optiek is het verstandig om je deze concepten meester te maken ZONDER een oorlog of iets dergelijks in gang te zetten...  

Wil jij Massa Marketing toepassen? Dan is het verstandig om het onderstaande boek van Eric Hoffer over groepen in beweging zetten te lezen. 

True Believer leert je nadenken over massabewegingen veroorzaken. Met deze kennis kun jij jouw bedrijf verbeteren!In dit boek van Eric Hoffer leer je slimme massa marketing praktijken toepassen!


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen