Concurrentieanalyse

Concurrentieanalyse Doen | Omdat Jouw Concurrent waarschijnlijk OOK naar jou kijkt!

Concurrentieanalyse doen kan jou een goede richtlijn geven over hoe jij jouw producten en diensten op een innovatieve manier in de markt kunt zetten.

Het volgen van jouw concurrenten geeft niet alleen informatie over de producten die ze produceren; de content die ze uitbrengen; maar ook over de doelgroep(en) die ze bereiken. En in sommige gevallen kun jij letterlijk (zonder veel werk) de doelgroep van jouw concurrent bereiken!

Maar dat is niet alles... Achter vrijwel iedere succesvolle ondernemer staat een team van experts die hun visie en ervaringen delen en hard werken om alle media kanalen / platformen en online marketing strategie te verbeteren. Vaak zitten achter verschillende succesvolle ondernemers dezelfde online marketing bureaus en deze wil jij onderzoeken en volgen om te zien waar ze precies mee bezig zijn.

Het kan je ideeën geven voor jouw eigen bedrijf en het kan zelfs leiden tot nieuwe mogelijkheden om te netwerken of zelfs samenwerkingen.

Alle voorgenoemde voorbeelden zijn super waardevol als jij jouw bedrijf aan het groeien bent en meer leads / omzet / winst wilt bouwen! Benieuwd hoe je er als online ondernemer alles uit haalt? Dan raad ik je aan om even door te lezen.....

In dit artikel vertel ik hoe je er op een slimme en effectieve manier mee om kunt gaan!

Concurrentieanalyse doen kan jou een goede richtlijn geven over hoe jij jouw producten en diensten op een innovatieve manier in de markt kunt zetten. Benieuwd hoe je er alles uit haalt?Benieuwd hoe jij jouw online marketing strategie kunt verbeteren? Bekijk de boeken; tools en cursussen in mijn webshop!

Wat is een concurrentieanalyse?

Concurrentieanalyse geeft jou alle nodige informatie om meer inzicht in de kansen; bedreigingen; de markt en de doelgroep te krijgen. Slimme ondernemers hebben een goed beeld van alle partijen en stakeholders die zakelijk actief zijn om successen mogelijk te maken. En deze gegevens zijn vrijwel allemaal makkelijker toegankelijk dan de meeste mensen denken...

Of waar de meeste ondernemers überhaupt mee bezig zijn... Want velen zitten ook gewoon in hun eigen bubble...

Online Marketing heeft het voordeel dat je eigenlijk tot alle gegevens van jouw concurrenten toegang hebt. In de meeste gevallen zelfs gratis, maar het kan ook interessant zijn om de producten van je concurrenten te kopen om te kijken waar ze precies mee bezig zijn. Je weet dan precies op welke manier ze de doelgroep benaderen EN welk resultaat ze uiteindelijk leveren.

Welke Concurrentie is interessant voor je?

  • Directe Concurrentie (zelfde doelgroep / zelfde producten)

  • Indirecte Concurrentie (zelfde doelgroep / andere producten)

  • Soortgelijke Ondernemers (andere doelgroep / andere producten)

Dit is iets wat niet alleen waardevol is voor jouw eigen ontwikkeling en kennis in de branche, maar ook om op de hoogte te zijn van wat er speelt! 

Concurrentieanalyse doen kan jou een goede richtlijn geven over hoe jij jouw producten en diensten op een innovatieve manier in de markt kunt zetten. Benieuwd hoe je er alles uit haalt?Vanaf jouw laptop kun jij een volledige concurrentieanalyse doen!

Wat zijn de meest waardevolle Gegevens uit een concurrentieanalyse?

Er zijn een aantal gegevens die jij graag wilt blijven volgen van jouw concurrenten... En dit is niet alleen volledig legaal, maar ook het verstandigste wat je als ondernemer kunt doen!  

Je wilt namelijk niet verrast worden door een nieuwe move en een ontwikkeling in jouw markt wanneer jouw concurrent daar als "first mover" op duikt... Een andere reden is dat je niet met een "nieuw idee" wilt komen dat in jouw markt al door andere ondernemers in de markt is gezet in een soortgelijke vorm...

Via de onderstaande voorbeelden kun jij goed analyseren wat anderen doen en wat wel / niet werkt in de markt...


Wat voor Producten en extra Dienstverlening bieden ze aan?

Als het goed is verdient jouw concurrent geld met een bepaald aanbod van fysieke of digitale producten. Uiteraard wil jij weten wat jouw concurrent precies doet voor jouw klanten en hoe deze producten opgebouwd zijn. We kunnen hierin verschillende levels onderscheiden, want vaak zie je aan de voorkant goedkope lead magnets die alleen ontworpen zijn om nieuwe leads en klanten binnen te halen.

Het echte geld zit vaak in producten die vooraf niet direct zichtbaar zijn, juist om concurrenten (en klanten) vooraf niet de precieze kosten te laten zien. Om hier achter te komen kun je een aantal dingen onderzoeken...

Welke Lead Magnets gebruiken ze openlijk? {Front End Funnel}

Lead Magnets zijn e-books; laagdrempelige cursussen; onderzoeksrapporten of audiotapes om laagdrempelig leads of klanten in hun funnels te krijgen.

Hoe zien deze producten er uit? Hoe zitten ze in elkaar qua opzet? En welk probleem lossen ze voor hun potentiële klanten op in ruil voor het e-mail adres dat ze vervolgens op hun mailinglijst zetten? Dat wil jij zeker onderzoeken, want geeft meestal goed inzicht in pijnpunten / behoeften van de klant!

Welke aanbiedingen doen ze vanuit hun Funnel? {Back End Funnel}

Vanuit deze Funnel zullen autoresponder e-mails worden verstuurd om te peilen waar een klant nog meer mee geholpen kan worden. Vaak gaat dit naar een online cursus of een coachingstraject. In sommige gevallen ook een mastermind groep of een high ticket product.

Als jij hier inzicht in kunt krijgen weet je wat jouw klant precies nodig heeft en waar jouw concurrent de grootste winstmarges vandaan haalt. Dit kun jij uiteraard gebruiken om jouw eigen producten te verbeteren / innoveren.

Met welke Partners werken jouw concurrenten samen?

Niet alle concurrenten werken alleen... De meeste concurrenten die het goed doen op het internet hebben een intern of extern team achter zich staan dat hun online marketing doet. Wie zijn deze mensen? Wat is hun specialiteit en hoe staan ze qua positionering zelf in de markt?

En wat voor informatie kun jij op hun website vinden? Staan er eventueel nog andere partners / klanten / testimonials op van content creators / entrepreneurs waar ze mee samenwerken?

Vaak geeft dit nuttige informatie over waar hun specialisaties liggen en hieraan kun je zien welke kanalen jij zou moeten overwegen om in te schakelen. Misschien kun je zelfs samenwerken met de bedrijven zodat ze voor jou ook goede resultaten kunnen bereiken...


Hoe hebben ze hun Websites / Social Media Kanalen en Funnels ingericht?

De meeste ondernemers werken met een combinatie van sociale media kanalen; een website en funnels! Bekijk goed wat ze voor teksten schrijven en hoe ze hun bezoekers proberen te verleiden om zich in te schrijven voor de mailinglijst. Vanuit deze "funnels" begint het echte verkoopproces en gaan ze proberen om meerdere producten te verkopen.

Hoe ze dit doen is erg interessant om te volgen en hierdoor kun je jezelf afvragen of jij het op een andere manier zou kunnen doen. Wanneer jij zelf bepaalde platformen en strategieën goed beheerst is goed te zien hoe vakkundig ze zijn. Je weet in een enkele oogopslag wie de online marketing industrie begrijpt en een mooie toekomst tegemoet gaat.

Je gaat ze dus niet kopiëren, maar WEL naar de strategie en opbouw van hun media kanalen kijken! 


Hoe vullen ze de Zoekwoorden Analyse voor hun Website / Youtube kanaal in?

De zoekwoorden die jouw concurrent probeert te bezetten in de zoekmachine zijn erg handig om te weten. Zeker als je concurrenten hebt die goed zijn in SEO / Zoekwoorden onderzoek kun jij dit in jouw voordeel benutten. Ze zullen namelijk hun content proberen te positioneren op basis van de meest kansrijke zoekwoorden.

Je kunt hun website gebruiken om te kijken waar ze over schrijven, maar kunt ook via online marketing tools aan goede informatie komen! Wanneer blijkt dat jouw klant op bepaalde zoekwoorden zoekt wil jij hier op jouw eigen manier ook content over gaan publiceren.

De tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn Ubersuggest en Semrush.


Welke Online Marketing Tools zet jouw concurrent in?

Jouw concurrenten werken waarschijnlijk via soortgelijke methodes als jijzelf, maar toch is het goed om in de gaten te houden wat ze precies inzetten om nieuwe doelgroepen, nieuwe leads en nieuwe klanten te bereiken.

  • Welke E-Mail Marketing Software gebruiken ze?

  • Organiseren ze Webinars en kun je er achter komen welke webinar software ze gebruiken?

  • Wat voor Website / Online Academie gebruiken ze om hun aanbod te promoten?

  • Welke Social Media Kanalen gebruiken ze voor organische bezoekers?

  • Welke Media Kanalen zetten ze in voor betaalde advertenties?


Wat voor content lanceert jouw concurrent via Content Marketing Strategie?

Jouw concurrent positioneert waarschijnlijk gratis content via social media kanalen zoals Youtube / Instagram / Pinterest / Vimeo / Tiktok of Snapchat. Door jouw concurrenten te volgen op deze platformen kun je in de gaten houden wat voor content ze precies produceren en met welke reden ze dat doen.

Houden ze zich bezig met actuele content? Of blijven ze bij een evergreen content strategie? Je kunt hier veel van leren door de content die ze produceren enigszins te volgen om jezelf slimmer te maken...


Wat voor (Online) Verdienmodellen past jouw concurrent toe op zijn webverkeer?

Wat voor verdienmodellen passen jouw concurrenten toe in de markt? Doen ze vreemde / onverwachte dingen om extra geld te verdienen? Zijn ze bezig met producten promoten via het affiliate marketing verdienmodel? Doen ze aan Dropshipping of extra coaching?

Door op zoek te gaan naar de verdienmodellen van jouw concurrenten zul jij veel leren over de mogelijkheden in jouw markt!


Welke Social Media Hashtags gebruikt jouw concurrent om gevarieerd content te plaatsen?

Waarschijnlijk zijn jouw concurrenten actief op een of meerdere social media kanalen. Als jij naar de content kijkt die ze uitbrengen zie je snel welke hashtags ze targeten en welke doelgroep ze daarmee willen bereiken. Als je ziet dat bepaalde content in combinatie met bepaalde hashtags goed scoren bij jouw concurrent zou het een fout zijn om daar niks mee te doen!


Wat voor Boodschap en Branding passen ze toe? 

Legt jouw concurrent de aandacht op verhalen vertellen (Storytelling)? Heeft jouw concurrent Humor? Of is het een ontzettend stijve hark die niks van zichzelf durft te laten zien?

Door Data zoals statistieken; foto's en video's te bekijken krijg jij een goed beeld van wie jouw concurrent is en doet. Je kunt uitpluizen hoe ze bezig zijn met marketing en branding en ook zelf keuzes maken op basis van wat je ziet gebeuren in de markt!


Hoe schrijven ze hun advertenties?

De meeste online ondernemers adverteren via platformen zoals Facebook; Youtube; de Google Zoekmachine en Pinterest. Hiervan kun je letterlijk de advertenties bekijken inclusief alles wat er zichtbaar is. Schrijven ze bijvoorbeeld Passief of Agressief? Passen ze sales triggers toe? Hoe motiveren ze hun klanten via call to actions?

Soms kom je advertenties tegen die de plank volledig mis slaan, maar ook daar kun je van leren! En de beste dingen die je ziet gebeuren schrijf je op of kopieer je richting een Swipe File waarin jij waardevolle content ideeën / strategieën verzamelt.

Concurrentieanalyse doen kan jou een goede richtlijn geven over hoe jij jouw producten en diensten op een innovatieve manier in de markt kunt zetten. Benieuwd hoe je er alles uit haalt?Wil jij meer leren over online marketing strategie? Lees dan zeker dit handboek voor online ondernemers!


Concurrentieanalyse Doen is iets anders dan Plagiaat plegen / kopiëren!

Copycats zijn er genoeg onder de offline en online ondernemers. Het is niet de insteek om letterlijk dingen te gaan kopiëren en dit nemen concurrenten en potentiële klanten je meestal niet in dank af... Het is niet goed voor je imago en in het ergste geval kun je er voor worden aangeklaagd!

Je wilt juist de informatie die je verkrijgt door concurrentieanalyse op een creatieve manier benutten om jezelf een innovatieve edge te geven. Als dat je lukt, ga jij een groot bedrijf en een grote groep klanten en volgers verzamelen de komende jaren!

Ook over het "bespioneren" via deze concurrentieanalyse is volledig normaal. Geloof maar dat jouw concurrent ook naar jouw werk kijkt!

Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen