Wat is Organisch Bereik? [oftewel Organisch Verkeer]
Weet jij wat het voordeel is van Online Ondernemen via welke vorm dan ook? Het massaal mogelijke bereik van verschillende online media kanalen waarmee organisch en betaald bereik (verkeer) richting jouw zelfgekozen doelgroep kan worden opgebouwd. Door dit op een slimme manier op te bouwen kun jij op lange termijn meer impact maken!
Maar Wat is Organisch Bereik? Waarom is deze vorm van verkeer naar jouw media kanalen zo belangrijk als jij wilt groeien als online ondernemer? En hoe krijg je zo effectief mogelijk meer Organisch bereik naar jouw aanbod van producten of diensten? En wat is de rol van media content op social media kanalen; een Wordpress / Phoenix Website; een online academie of een mailinglijst?
Dat zijn enkele vragen die ik ga beantwoorden in dit artikel! Maar voordat we starten even een kleine disclaimer...
Organisch Bereik staat ook wel bekend als de synoniemen Organische Bezoekers en Organisch Verkeer. Een ander belangrijk begrip in online marketing is Online Groei. Organisch Bereik heeft niks te maken met Organische Groei. Dat zijn overigens ook interessante begrippen voor je als online ondernemer!
Wat is Organisch Bereik / Verkeer? [Betekenis & Uitleg]
Organische Bezoekers en Organisch Verkeer zeggen alles over de manier waarop jij aan jouw online bezoekers en volgers komt. Met andere woorden: hoe jij jouw doelgroep bereikt. Want hoewel een sterk aanbod en een goede klantgerichte communicatie een sterke basis voor jouw online bedrijf vormen, moet je rekening houden met het feit dat jouw hele bedrijf draait op een netwerk van externe platformen die jij moet bespelen volgens de regels van het (social) media algoritme.
Op al deze platformen kun je in de basis bezoekers / volgers aantrekken door
- Goede Content te produceren waarin de doelgroep zich herkent en waar deze mee geholpen is; dat voor lange termijn vol blijven houden EN te positioneren volgens de regels van zoekmachine marketing / media platformen;
- Via Betaalde Reclames / advertorials / advertenties op korte termijn bepaalde doelgroepen te bereiken; waardoor je (als je weet wat je doet) in enkele uren tijd jouw producten of diensten kunt promoten en meer omzet / winst draait;
Het Positieve Punt van Organisch Bereik t.o.v. betaald verkeer
Uit de geschiedenis is gebleken dat (social) media platformen van de ene op de andere dag hun regels kunnen veranderen en een klap kunnen uitdelen aan de ondernemers die op dat moment “succesvol zijn” in wat ze organisch of in ruil voor betalingen op het platform doen. Vaak zijn dit ondernemers die werken met direct response marketing, waarvoor deze platformen zich perfect lenen!
Want Behalve dat veel ondernemers lange tijd moeten studeren, publiceren, data analyseren en testen om tot bepaalde resultaten te komen verliezen ze op zo'n moment eigenlijk alle voortgang... Zo vragen interne Veranderingen in het Algoritme ook om nieuwe werkwijzen en daar zullen online ondernemers / content creators op eigen initiatief hun online marketing strategie op aan moeten passen.
Dat is niet altijd makkelijk en je moet hier geduldig; creatief en flexibel voor zijn...
Waarom is Organisch Bereik opbouwen soms lastig?
Bedrijven zoals Google; Linked-In; Instagram; Pinterest; Facebook en Youtube zijn simpelweg “cash machines” die verantwoording af moeten leggen aan hun aandeelhouders en andere stakeholders. Vaak willen dit soort partijen meer winst en daarom offeren de platformen kleine ondernemers uiteindelijk op om beter te voldoen aan de wensen en behoeften van de miljoenenbedrijven die meer geld opleveren.
Een bijkomend voordeel is dat het werken met deze partijen vaak ook minder werk oplevert. Dus waar deze bedrijven in het begin (wanneer er weinig volgers en adverteerders zijn) staan te springen om het geld van kleine partners aan te nemen kan dat snel veranderen. Hoe groter en populairder het bedrijf groeit; hoe meer ze voor het grote geld zullen kiezen.
Tussen 2000 en 2010 werd dit vaak duidelijk toen verschillende social media platformen van start-up fase naar marktleiders groeiden en uiteindelijk de grote massa van adverterende ondernemers wisten te bereiken. Het gaf mogelijkheden van Organisch Bereik, maar deze werden na verloop van tijd steeds kleiner voor online ondernemers zonder duidelijke strategie en zwakke verdienmodellen.
Maar daar moet je mee leren leven, want de mogelijkheid om je bedrijf gratis via het internet te promoten waren er 20 jaar geleden niet. Besef dus dat de kansen van nu grote voordelen geven voor online ondernemers van elk niveau!
Maar je moet wel rekening houden met WAARIN jij investeert om jezelf zo slim en effectief mogelijk te positioneren voor lange termijn.
Hoe kun jij Organisch Bereik Verhogen?
De allerbelangrijkste manier om Organisch Bereik te Verhogen is door het platform waarin jij investeert en het doel daarvan volledig te leren kennen! Maar waar moet je starten? Allereerst bij een geschikt platform waarop jouw doelgroep zit, want je wilt uiteindelijk targeten richting een specifieke doelgroep...
De verschillende media platformen kun jij zelf kiezen op basis van jouw eigen wensen en talenten en het komt er op neer dat je, als je ze op de juiste manier bespeelt, ook sterke resultaten kunt krijgen. Als dit je lukt heb jij het belang van een stabiele stroom bezoekers om jouw producten aan te sluiten.
Maar daar staat dus ook tegenover dat als jij het op de foute manier probeert, je jouw kostbare tijd aan het verdoen bent en je reputatie voor de lange termijn kunt beschadigen. Want hoewel veel mensen denken dat ze kleinschalig aan het ondernemen zijn, is het online marketing ecosysteem een plek waar je altijd zichtbaar bent en concurreert met producten en diensten van anderen…
Niet alleen jij, maar ook andere ondernemers azen op dezelfde marketing doelstellingen en online resultaten. Het optimaliseren van een online marketing strategie en genereren van verkeer naar jouw aanbod is dan ook een spel dat jij moet blijven spelen en optimaliseren. Hiermee voorkom je dat anderen groeien door JOUW FOUTEN en ZWAKKE PUNTEN. Probeer daarom altijd een logische plek in het ecosysteem in te nemen op basis van concurrentie onderzoek en door marktonderzoek te doen naar klanten. Want alleen als jij de klant kan geven wat die nodig heeft heb jij bestaansrecht en onderscheidend vermogen.
Het is jouw taak als online ondernemer om een geschikt platform te kiezen en slimme keuzes te maken tijdens de voorbereidingsfase van jouw online bedrijf. Want je hebt verkeer nodig om je verhaal te kunnen vertellen; vertrouwen te geven in jouw aanpak en visie en mensen te motiveren om klant bij je te worden.
En er zitten altijd grote concurrenten op alle platformen die meedingen op jouw zoekwoorden; jouw doelgroep en een soortgelijk aanbod. Dus je kunt er altijd vanuit gaan dat je via meerdere manieren op zoek moet gaan naar leads en uiteindelijk de klanten bewust voor jouw product te laten kiezen vanwege een goede prijs/kwaliteit verhouding en toegevoegde waarde.
Zet nooit je geld nooit op 1 manier van promoten en 1 kanaal, maar leer de verschillende strategieën per platform begrijpen die werken en blijf daar voor lange tijd op focussen...
Welke kanalen bieden sterke kansen voor Organisch Bereik?
De meeste kanalen op basis van Pull Marketing en Zoek Intentie bieden sterke kansen om aan jouw marketing doelstellingen te werken en organisch bereik / gratis verkeer te bouwen. Pull marketing betekent dat mensen zelf op zoek zijn naar informatie over het product / niche / vakgebied dat jij verkoopt. De Belangrijkste en meest sterke kanalen voor Organisch Bereik / gratis Verkeer zijn hieronder genoemd. In mijn optiek leveren al deze kanalen een mooie kans om voor lange termijn aan een online marketing strategie op basis van een sneeuwbal effect te bouwen.
Je moet er wel zelf voor zorgen dat je jouw doelgroep heldere call to actions geeft en probeert te converteren naar een mailinglijst via goede lead magnets. Je kunt om deze te publiceren zelf een eigen website maken!
- Organisch Zoekresultaat in de Zoekmachine van Google (grootste zoekmachine ter wereld);
- Organisch Zoekresultaat via Zoekmachine Marketing in de Bing Zoekmachine;
- Organisch Bereik door vloggen of tutorials maken via Youtube (2e grootste zoekmachine ter wereld);
- Organisch Bereik via Podcasts;
- Organisch Bereik via Pinterest;
Het is een aanrader om je te verdiepen in een van de bovenstaande kanalen en deze te bouwen op basis van zoekmachine onderzoek en data analyse via online marketing tools.
Welke kanalen bieden uitdagingen wanneer je organisch bereik nastreeft?
Naast de kanalen die de meeste kansen geven, zijn er ook nog een aantal kanalen waarop mogelijkheden om organisch bereik te bouwen mogelijk zijn, maar zeker niet vanzelfsprekend. In de onderstaande kanalen zie je zogenaamde "Push Marketing Kanalen" waarin je mensen vanuit het niks wilt verleiden door een niet bestaande behoefte bij ze op te wekken.
Dit kent grote nadelen en uitdagingen en je zult veel meer moeten netwerken / helpen en bouwen aan jouw reputatie om via deze kanalen consistent gratis bezoekers / organisch verkeer te krijgen. Je moet echt begrijpen wat je aan het doen bent omdat de meeste kanalen op basis van Push Marketing een minder sterke kans bieden om organisch bereik en gratis verkeer te bouwen. Ze zijn helaas meer gericht op betaalde advertenties en straffen ondernemers die content plaatsen zonder heldere marketing strategie af!
- Organisch Bereik via Facebook;
- Organisch Bereik Opbouwen via Instagram;
- Organisch Bereik Opbouwen via Linked-In;
Het blijft een spel om zo veel mogelijk relevante bezoekers naar jouw aanbod te krijgen in ruil voor zo weinig mogelijk investering. Focus daarom altijd op de klantwaarde en het ROI / de Omzet en Winst van jouw bedrijf! Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!
Benieuwd naar de Beste Online Marketing Boeken die ik de afgelopen tijd gelezen heb?Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!