Wat is Linkbuilding Strategie? { Belangrijk voor je Positie in Google? }
Een van de meest onderschatte zaken bij het groeien van een website is Linkbuilding. Dit merkte ik ook in MIJN persoonlijke online marketing strategie... Maar Wat is Linkbuilding en waarom staat het centraal in de zoekmachine van Google? Dat leg ik je uit in dit artikel!
De eerste keer dat ik persoonlijk achter het belang van Linkbuilding kwam was toen mijn SEO kennis begon te groeien en ik in de gaten had hoe ik geoptimaliseerde artikelen kon schrijven. Ze waren niet perfect, maar ik zag wel dat ze beter waren dan de artikelen van veel concurrenten. Ik gebruikte om dat te realiseren de Skyscraper techniek van Brian Dean (Backlinko.com), maar zag dat ik alsnog moeilijk hoger in Google kwam...
Het belangrijkste voorbeeld was mijn Think and Grow Rich Samenvatting. Ik had een artikel geschreven dat veel uitgebreider was dan dat van mijn concurrenten en bereikte uiteindelijk nooit hoger dan een 12e plek in Google. Simpelweg omdat de websites van mijn concurrentie een veel hogere Autoriteit in Google hadden opgebouwd.
Je kunt een meester zijn in zoekmachine optimalisatie, maar wanneer de autoriteit van je website niet in orde is zul je nooit de nr1 plek ( hoger in Google ) bereiken... Daarom ga ik je in dit korte artikel iets meer uitleggen over Linkbuilding... Wat is Linkbuilding? En waarom is linkbuilding zo belangrijk voor jouw website?
Hopelijk heb jij iets aan mijn Uitleg!
Wat is de Google Linkbuilding Strategie?
Linkbuilding Strategie is binnen de zoekmachine marketing strategie noodzakelijk wanneer jij als online ondernemer en seo specialist de autoriteit van jouw website wilt opkrikken. Het doel hiervan is om met Evergreen content beter te scoren in de zoekmachine van Google en daardoor meer impact; meer leads en meer sales te kunnen bereiken. Door te linkbuilden zorg je ervoor dat je blog artikelen sneller en hoger ranken in Google, waardoor jij meer gratis bezoekers (organisch verkeer) op jouw website krijgt. Wanneer je de online marketing cyclus begrijpt herken je dat je bezoekers nodig hebt om hogere conversie en meer omzet te kunnen behalen.
Om te begrijpen hoe dit werkt moeten we een klein stukje terug de tijd en doelen in richting het ontstaan van Google!
Google is de grootste zoekmachine ter wereld die mensen zo goed en snel mogelijk wil helpen. Het systeem is gebouwd om op basis van andermans adviezen het beste resultaat naar boven te halen. Hiervoor zijn in het verleden na veel testen "backlinks" ontstaan. Hoe meer webpagina’s naar een bepaald resultaat toe linken (interne links & externe backlinks), hoe hoger deze in de zoekmachine komt te staan op basis van de belangrijkste zoekwoord combinaties per pagina.
Het is dus een rating van zoekresultaten die volgens de crawlers van Google en jouw lezers het beste antwoord geven op de zoekopdracht...
Google wil het aanleveren van de beste resultaten per zoekopdracht en de beste gebruikerservaring centraal zetten. Dat wil zeggen dat een goede, snelle website met een heldere interne link-structuur voorrang krijgt. Als mensen een slechte ervaring hebben met jouw website verlaten ze snel je site / content en komen dan niet meer terug. Daarom straft Google pagina’s af die niet goed werken of slechte informatie geven.
Geeft jouw content een volledig antwoord op de zoek-intentie van jouw klant op je zoekwoord combinatie? En geeft jouw platform een user friendly manier van werken en informatie zoeken, waardoor de klant met een voldaan gevoel weer weggaat? Dan is de kans groot dat andere websites naar je willen linken en Google jou gaat belonen met gratis bezoekers.
Als slimme marketeer / webmaster kun jij hier op inspelen door uit te zoeken hoe vaak op bepaalde zoekwoord combinaties gezocht wordt om vervolgens jouw content op de meest toegankelijke zoekwoorden te positioneren. Google doet de rest, want de Crawlers van Google scannen dagelijks een gedeelte van de pagina’s op het internet om veranderingen te vinden.
Je hebt hier echter ook hulp bij nodig en dat kun je zelf organiseren of uitbesteden aan iemand anders. Je wilt je best gaan doen om jouw werk onder aandacht te brengen van relevante promotors / liefhebbers uit jouw vakgebied. Gedurende de tijd dat jij dit blijft doen zullen steeds meer websites naar jouw artikelen linken als jij kwaliteit levert...
Ook kun je zelf contact opnemen met andere bloggers / content creators met het doel om gastblogs plaatsen mogelijk te maken. Jij gaat dan marktonderzoek doen om te zoeken naar entrepreneurs / visionaire personen die jouw doelgroep bereiken.
Zo'n samenwerking kan gratis of via bartering worden opgezet, maar ook in de vorm van advertorials / banner reclame etc...
Hoe Werkt Linkbuilding Strategie?
Er vinden regelmatig veranderingen plaats binnen Bing en Google om te voorkomen dat het te makkelijk en voorspelbaar wordt om hoog te scoren. Ze willen iedere ondernemer dezelfde kans geven om goed te scoren in de zoekresultaten. Niet alleen de SEO Experts. Er zijn immers ook altijd ondernemers bij die jarenlange studies hebben gevolgd en ervaring hebben gebouwd in een vakgebied, maar niet sterk zijn in SEO zoekmachine optimalisatie.
Dit soort ondernemers moeten volgens Google ook een kans krijgen op gratis traffic…
Om die reden moet jij op zoek gaan naar partners die jou een laatste zetje willen geven door jouw artikelen te "raten" in de zoekmachine van Google. Je probeert dit bij voorkeur op gratis manieren, bijvoorbeeld door statistieken van Ubersuggest of Semrush te bekijken en analyseren wie naar jouw concurrentie linkt. Door deze te mailen kun je stukje bij beetje belangrijke plekken van jouw concurrenten afpakken.
Daarnaast kun je ook echt samenwerken aan artikelen / blogs. Je kunt bijvoorbeeld een Gastblog Schrijven om een beter linkbuilding profiel te bouwen. Door dit eventueel betaald bij een sterke, relevante partner in jouw vakgebied te publiceren kun je direct een (nieuwe) doelgroep aanspreken met jouw online content.
Je werkt vanuit twee overzichtelijke lijsten waarin je BLOGGERS en Zoekwoorden selecteert en analyseert… Beide lijsten wil je gaan benaderen met gratis en betaalde ingangen. Je doet dit omdat je de twee verschillende doelgroepen wilt bereiken (search based & interest based). Door relevante websites met zoekwoorden te targeten kun je meeliften op de zoekers. Door bekende bloggers met een grote following te targeten kun je inspelen op het pushen van content naar een breed publiek.
Je kunt dit zelf organiseren, maar kunt Linkbuilding ook Uitbesteden aan een Linkbuilding Specialist of een Linkbuilding Bureau! Zij verkopen jou dan meestal een Linkbuilding Pakket als Linkbuilding Service.
Linkbuilding: Oppassen met deze zaken!
- Koop geen links als deze niet relevant zijn. Je hebt hier uiteindelijk jezelf mee...
- Ga niet spammen met jouw linkjes, maar vertrouw er op dat mensen je vinden als dat nodig is...
- Maak niet te veel commerciële content voor Google, want het doel is om mensen het beste antwoord te geven!
- Neem alleen contact op met eventuele partners voor gastblogs als hun website 100% in jouw straatje past...
Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!