Wat zijn Gatekeepers / Poortwachters?
Poortwachters / Gatekeepers zijn belangrijk in de bedrijfswereld. Ze zorgen ervoor dat niet iedereen in de organisatie op de hoogte hoeft te zijn van alles wat er gebeurt. En in sommige gevallen bewaren ze ook geheimen van de Entrepreneurs en leidinggevenden die het bedrijf moeten leiden. Of ze voorkomen tijdsverlies en problemen...
Ook als jij nieuwe contacten op wilt doen (netwerken) en wilt verkopen als online ondernemer heb je er vaak mee te maken. Want je moet af en toe acquisitie doen om ergens een voet tussen de deur te krijgen. Het is hierbij belangrijk dat je het einddoel (omzet) voor ogen houdt, maar je wilt niet het belang van de Gatekeepers uit het oog verliezen.
Want hoewel jij ten alle tijden wilt richten op een Decision Making Unit; oftewel iemand die keuzes mag maken; moet jij niet vergeten dat die Gatekeeper ontzettend belangrijk is voor de persoon die jij zoekt en waarschijnlijk een grotere invloed heeft dan jij denkt...
Vriendelijkheid en een open sfeer onderling zal op lange termijn winnen van hoogmoed en neerkijken op jouw Gatekeeper...
Je ziet Poortwachters vaak in het Acquisitie Proces of bij het benaderen / leiden van leads in Direct Marketing. Je moet goed begrijpen wat je doelen zijn, want Sales / Netwerken is een Numbers Game en jij kunt jouw tijd maar 1x besteden. Dus moet je een plan hebben om te voorkomen dat jouw marketing activiteiten en materialen niet bij de juiste persoon aankomen!
Hoe je dat kunt doen? Daar ga ik via dit korte artikel wat meer over vertellen!
Belangrijke Functies met Gatekeepers / Poortwachters
Een Gatekeeper bewaakt de tijd van zijn/haar opdrachtgever en richt daarbij op iedereen die NIET bij de baas terecht moet komen. Want de baas heeft wat meer te doen dan de hele dag domme telefoongesprekken voeren.
De functie van een Gatekeeper is om iedereen buiten de deur te houden die niks te maken heeft met de zaken van jouw hogere collega. Dat kan een receptioniste of een Secretaresse zijn, maar in veel grotere bedrijven bestaat letterlijk een top-down hiërarchie van Gatekeepers. En als jij pech hebt krijg je deze allemaal aan de telefoon / mail!
In de online marketing industrie zie je veel Gatekeepers / Poortwachters in de hogere management functies... Iedereen die geld te besteden heeft mag verwachten dat ze telefonisch en via e-mail spam en potentiële scam berichten binnenkrijgen.
- Sales Managers
- De CEO / Directeur / Senior Posities
- Marketing Managers
- Financial Managers
Hoe omzeil je Gatekeepers / Poortwachters?
Er zijn een aantal tips te geven wanneer jij effectief te werk wilt gaan, maar de belangrijkste is om zo snel mogelijk voorbij de Gatekeeper te komen. Je wilt er zo weinig mogelijk tijd en risico mee kwijt zijn. Werk dus aan jouw controle wanneer je op zoek bent naar Decision Making Units: Kom er zo snel mogelijk achter of jouw beoogde contactpersoon de macht heeft om te beslissen EN te kopen... Zo niet, dan is het de foute persoon en ga jij jouw doelen niet bereiken.
Onthoud dat zaken doen altijd om mensen en toegevoegde waarde gaat. Het is extreem belangrijk om relaties op te bouwen met mensen zodat jij een netwerk krijgt waaraan jij jouw producten of diensten kunt verkopen. Hierdoor zullen mensen jou gaan herkennen en bouw je autoriteit op in jouw markt. Dit is dus absoluut nodig om nieuwe omzet en winst te behalen met je bedrijf!
Door positief uit te steken ten opzichte van de rest vergroot je de kans om jouw eindverantwoordelijke te bereiken. Geef Cadeautjes en zorg dat mensen vooraf waarde van jou krijgen! Als jij hoge budgetten en marges hebt kun je mensen flink paaien om bepaalde handel binnen te halen! Maar spendeer hierbij meer tijd aan grotere / belangrijkere contactpersonen. Spendeer hier meer geld en tijd aan om ze binnen te halen. Hoe groter de handel, hoe groter de inspanning en resources die jij kunt investeren.
Wanneer je iets via een Gatekeeper op moet sturen...
Iemand aan de telefoon krijgen is 1 ding, maar iemand daadwerkelijk spullen opsturen kan ook problemen opleveren. Daarom wil je goed nadenken over hoe jouw brief, pakketje of e-mail binnen komt en overkomt op iemand die getraind is om de waardeloze troep er uit te halen.
Probeer op verschillende manieren jouw producten binnen te krijgen. Stuur niet zomaar een spam schreeuwende envelop, maar stuur pakketjes of duw iets met gewicht in een envelop. Je kunt Gatekeepers omzeilen door jouw materialen zo betrouwbaar en persoonlijk mogelijk in te pakken, maar ook door er echt een mooi geheel van te maken en het er belangrijk uit te laten zien...
Doe alsof je iemand kent, zeker als deze jou geld op kan leveren. En moet je bellen? Spreek dan informeel, alsof je een vriend bent en de persoon in kwestie persoonlijk kent...
Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!