Direct Marketing Betekenis

Wat is Direct Marketing?

Als jij goed bent in Direct Marketing kun jij op een redelijk simpele manier succesvol worden. Maar wat is Direct Marketing? Waar komt het vandaan? En wat zijn de meest voorkomende manieren waarop offline en online ondernemers het toepassen?

Dat zijn zaken die centraal staan in dit artikel! Daarnaast verwijs ik naar enkele relevante bronnen over Direct Marketing en deel de eigen leerpunten en Tips die ik gedurende mijn online marketing studie heb opgepikt! Voor meer inspiratie wil ik je doorverwijzen naar mijn webshop waarin ik ook boeken en cursussen over dit onderwerp promoot!

Klaar om meer te leren over Direct Marketing?

Direct Response Marketing is een manier om jouw klant direct aan te spreken. Het doel is om producten te verkopen en zeker sinds opkomst van het internet is dit makkelijker geworden.Benieuwd hoe jij Direct Marketing kunt Toepassen? Bekijk Boeken; Cursussen en Tools in mijn Webshop!

Wat is Direct Marketing? 

De Betekenis van Direct Marketing is het marketen van bepaalde producten of diensten DIRECT naar de eind afnemer. Het is een vorm van Push Marketing en heeft het doel om zo weinig mogelijk extra schakels in het distributieproces te hebben. Het is sterk gebaseerd op het bouwen van een relatie met de eindconsument door zo veel mogelijk tegemoet te komen aan zijn/haar behoeften. Door deze persoonlijke benadering ontstaat geen "massale handel" maar ligt de focus meer op zaken zoals marktonderzoek doen; marketing (klantenservice) en persoonlijke sales.

Direct Marketing is groot gemaakt door Amerikaanse ondernemers zoals Dan Kennedy en wordt door slimme online ondernemers gezien als een manier om communicatie boodschappen direct te veranderen in omzet, bijvoorbeeld via social media marketing ; e-mail marketing ; telefonische acquisitie of fysieke verkoopgesprekken.

Voordelen van Direct Marketing zijn dat het meetbaar is en dat de omzet / kosten perfect in kaart kunnen worden gebracht. Hierdoor weet je precies wat het verwerven van een lead kost en hoeveel budget jij vrij kunt maken voor acquisitie. Hierdoor weet je welke kanalen jij in kunt zetten om jouw klanten te bereiken.

Door een Lead Magnet te maken waarmee een e-mail adres in een bepaald niche achterhaald kan worden kunnen ze daar in de toekomst allerlei relevante producten of diensten aan dezelfde doelgroep verkopen.

De online marketing strategie die Direct Marketing ondernemers toepassen op het verkoopproces is in bepaalde mate gestandaardiseerd en geoptimaliseerd op basis van testen en neuromarketing technieken. Dat wil zeggen dat het product of de dienst die ze aanbieden zo simpel mogelijk positioneren. Het werkt het allerbeste wanneer je een homogene doelgroep hebt en die zo doeltreffend mogelijk aan kunt spreken op een bepaald probleem.

Direct Marketing is een manier om jouw klant direct aan te spreken. Het doel is om producten te verkopen en zeker sinds opkomst van het internet is dit makkelijker geworden.

Direct Marketing Voorbeelden

Uiteraard is Direct Marketing niet in elke branche of productcategorie mogelijk. 

Direct Marketing kan zowel B2B (Business to Business) B2C (Business to Consumer) en B2G (Business to Government) worden toegepast. Naar WIE jij het toepast maakt niet uit. Het gaat simpelweg om de manier van positioneren en verkopen...

  • Producten te koop aanbieden via een eigen Webwinkel ;

  • Het aanbieden van Online E-Learning Cursussen ;

  • Het aanbieden van Online Coaching Trajecten ;

  • Het verkopen van abonnementen; verzekeringen; vakanties ;

  • Het verkopen van professionele diensten en opleidingen ;

Het onderstaande boek van Direct Response Expert Dan Kennedy is een aanrader om meer te leren over dit onderwerp. Het leest ontzettend makkelijk weg en is klein en compact. Heel wat anders dan veel andere online marketing boeken zoals bijvoorbeeld de Online Marketing Tornado.

Direct Response Marketing is een manier om jouw klant direct aan te spreken. Het doel is om producten te verkopen en zeker sinds opkomst van het internet is dit makkelijker geworden.Bekijk via bol.com het boek van Dan Kennedy!

Tips voor Direct Marketing

Mij is geleerd dat je zo veel mogelijk drempels weg moet nemen als je via Direct Marketing iets wilt verkopen; want mensen hebben bij voorbaat twijfels en wantrouwen ten opzichte van online producten; reclames en advertenties.

Ook is het zo dat je een goed aanbod ontzettend in waarde kunt laten dalen door het fout te positioneren en communiceren. Dus als er EEN CENTRALE SKILL is die jij moet leren en perfectioneren is het Copywriting; oftewel overtuigend / verleidend schrijven. As jij een eigen bedrijf hebt moet je leren om effectieve verkoop brieven te schrijven en je te verdiepen in bewezen sales technieken en conversie optimalisatie

Richt Jouw Direct Marketing Boodschappen op de Drie Belangrijkste Doelgroepen

Positioneer jouw boodschap en aanbod zo effectief mogelijk, want goede, verleidelijke verkoopboodschappen zoals brieven; verkooppagina’s en advertenties zorgen ervoor dat jij nieuwe klanten kunt vinden en dat deze jou en jouw bedrijf een kans willen geven. Aan de andere kant zorgt het er ook voor dat jouw bestaande klanten betrokken blijven bij jouw bedrijf en zich gemotiveerd en geactiveerd voelen om hun doelen te blijven bereiken. Ook deze kun je via goede copywriting aan je binden zodat ze langer en meer van je willen kopen.

En uiteindelijk; in het meest extreme (en waardevolle) geval zorgen verkoopbrieven er ook voor dat klanten die geen klant meer zijn van jouw bedrijf; maar jou wel nog volgen; uiteindelijk toch weer klant worden. Dit gebeurt dan puur omdat je ze na lange tijd weer weet te raken met een bepaalde boodschap...

Test en Analyseer wat werkt bij jezelf en anderen...

Met goede Copywriting ; eventueel gecombineerd met Storytelling kun jij een doelgroep opbouwen en met enkele klikken duizenden mensen bereiken. Daarom is het belangrijk om te gaan testen en analyseren wat werkt en ook te bekijken wat anderen doen. Bewaar jouw eigen werk en andermans werk; volg Funnels voor inspiratie en kijk heel goed wat iedereen doet; hoe ze dat doen; en waarom ze dat doen.

Zorg dat jij op een aantrekkelijke manier schrijft en rekening houdt met de behoeften; beperkingen en valse geloofsovertuigingen van jouw potentiële klanten. Mensen Wantrouwen makkelijk wat via direct marketing binnenkomt; zeker als dat via het internet en door een onbekende afzender verstuurd is. Het is ontzettend belangrijk dat jij precies weet wie jouw doelgroep is en deze op de juiste manier aanspreekt. Want zonder herkenning in jouw verhaal / aanbod zal vrijwel nooit een aankoop plaatsvinden.

Bekijk ook deze bronnen voor meer informatie over Direct Response Marketing!

  • Bekijk mijn lijst van de Beste Online Marketing Boeken die ik gelezen heb!

  • Bekijk mijn Webshop waarin ik de (in mijn optiek) beste online marketing software tools bespreek!

  • Bekijk de Online Marketing Tornado voor een Nederlands boek over online marketing strategie ;


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen