Data Analyseren

Wat is Data Analyse? [Data Analyse Methode voor Ondernemers]

Wat is Data Analyse? En wat kunnen content creators / online ondernemers met de statistieken die op lange termijn vrijkomen wanneer ze bouwen aan een eigen webwinkel, social media kanalen; een online academie of wanneer ze een eigen website maken via tools zoals Wordpress of de Phoenix Website Software?

Om daar achter te komen moet je eerst naar de belangrijkste barrières van traditionele offline marketing methodes kijken. Wanneer je naar marketing doelstellingen van offline winkels gaat kijken, zie je bijvoorbeeld nooit hoeveel bezoekers er per maand zijn geweest; hoeveel minuten een bezoeker in jouw winkel is geweest; of waar de bezoekers precies vandaan kwamen voordat die de deur van jouw winkel openden.

Het perfecte van online marketing is dat je van al jouw inspanningen vrijwel direct het effect kunt meten. Maar hoe kun jij als online ondernemer je bedrijf via deze gegevens analyseren en optimaliseren? In mijn artikelen over Internet Marketing Voor Beginners en conversie optimalisatie strategie schreef ik hier al over, maar via dit artikel ga ik verder in op de zin en onzin van het bijhouden, meten en analyseren van Data.

Data Analyseren via betrouwbare Data Analyse Methoden kan bijdragen aan de groei van jouw bedrijf. Je kunt er belangrijke keuzes op baseren die jouw online marketing strategie ten goede komen. In dit artikel laat ik je zien waarom het analyseren van data belangrijk is; hoe het werkt en wat je uiteindelijk met deze gegevens kunt!

Ik laat je direct een aantal voorbeelden zien waarmee jij Data Analyse kunt toepassen via de meest geavanceerde online marketing tools!

Klaar om er samen in te duiken en de resultaten van jouw bedrijf te verbeteren?

Wat is Data Analyse? En hoe kun je het inzetten om je online bedrijf te verbeteren? Lees het hier!Wil jij Jouw Bedrijf Verbeteren via de Data Analyse Methode? Start met Online Marketing Educatie via mijn webshop!

Wat is Data Analyse en waarom is het belangrijk voor ondernemers?

Data Analyse is cruciaal als jij wilt weten hoe jouw bedrijf groeit en gelukkig bieden de hedendaagse online marketing tools alle mogelijkheden om dat te doen. Jij kunt volledig gericht focussen op allerlei gegevens binnen of BUITEN jouw bedrijf wanneer jij start met het verzamelen van data over zaken zoals

  • De niet financiële resultaten van jouw online bedrijf (organische bezoekers / Zoekintentie / Inschrijvingen Mailinglijst);

  • De Financiële Resultaten van jouw online bedrijf (aantal verkopen / omzet cijfers / ontwikkelingen in winst);

  • De ontwikkelingen in de volledige markt en jouw specifieke sub-markt / niche (denk aan marktgroei / trends);

  • Het gedrag van jouw doelgroep (Zoekmachine zoekvolumes/ Social Media Gebruik / Gedrag op de Website / Gedrag in Funnels);

  • Wat DOET jouw doelgroep; wat WIL jouw doelgroep; Wat ZEGT jouw doelgroep? En hoe Verandert dat over tijd?;

  • Het gedrag van jouw concurrenten (Statistieken / Best Gewaardeerde Content / Specifieke Groeirichtingen);

  • Het aanbod van jouw concurrentie (Nieuwe Producten / Nieuwe diensten / Nieuwe Klantsegmenten);

Wanneer jij grote aantallen statistieken hebt kun jij verbanden leggen en uitspraken doen over mogelijke verbeteringen om jouw eigen conversie te verhogen. Je hoeft je niet meer af te vragen waarom iets niet werkt, als je de specifieke aandachtspunten weet waar haperingen plaatsvinden. Via Gerichte acties kun jij vervolgens doelen stellen, nieuwe campagnes organiseren en eventueel split testen om jouw bedrijf te verbeteren.

Want een klein percentage verbetering kan in jouw portemonnee een groot verschil maken als het binnen de belangrijke (financiële) kernprocessen van jouw onderneming draait. Denk aan een beter functionerende en extra verleidelijke opt-in pagina en betaalpagina maken op jouw website!

We noemen het stellen van doelen op gebied van groei / resultaat ook wel Key Performance Indicators (KPI). Ik wil je aanraden om hier meer over te lezen in mijn artikel over conversie optimalisatie strategie.

Met de onderstaande Data Analyse Methode kun jij de resultaten van jouw online bedrijf verbeteren!Bekijk de Beste Online Marketing Boeken en Cursussen via mijn Webwinkel en Investeer in jezelf!


Wat voor Tools kun jij inzetten voor Data Analyse?

Het belangrijkste bij Data Analyse is dat jij leert werken met nieuwe tools en ook realistische keuzes maakt op basis van de gegevens die jij ontvangt uit de betreffende tools die jij gebruikt. Dat kan niet altijd vanaf het eerste moment, doordat je niet weet waar je precies op moet letten. Daarom kan het waardevol zijn om eerst ervaring op te doen via een opleiding of door te werken bij een bedrijf.

Er zijn verschillende soorten tools die ik in mijn bedrijf gebruik om data te analyseren met het doel om mijn online marketing strategie effectiever te maken. Een voorbeeld hiervan is dat ik concurrentieanalyse maak en actie onderneem op cijfers. Ik heb de keuze gemaakt om het zelfstandig en op eigen risico te leren en ben de strijd met langzame groei en de klok aan gegaan. Hierbij heb ik eerst zelf getest via gratis testversies om mezelf wegwijs te maken; en vervolgens ook geïnvesteerd in sommige software pakketten. Dat laatste deed ik alleen als ik ECHT het gevoel had dat het nuttige en waardevolle software zou zijn die zichzelf op lange termijn terug zou betalen.

Data Analyse Tools voor Realtime Zoekresultaten en Zoekmachine Optimalisatie

  • Ubersuggest [Zoek uit wat de maandelijkse / over time zoektermen zijn die mensen op internet gebruiken]

  • Answer The Public [Zoek uit wat de long tail zoektermen zijn die mensen op internet gebruiken]

  • Google Analytics [Verzamel; Analyseer en Categoriseer de Gegevens van jouw Wordpress Website]

  • Google Search Console [Match en Analyseer de Gegevens met raakvlakken tussen jouw website en de Zoekmachine van Google]

  • Google Trends [Bekijk wat voor termen en categorieën wereldwijd trending zijn om goed scorende content te maken]

  • Semrush [Bekijk Real-Time hoe jij jouw website kunt verbeteren aan de hand van zoekmachine optimalisatie factoren]

Data Analyse Tools voor Optimalisatie van jouw Online Media Kanalen

Hieronder vallen bijv. Social Media Kanalen en een Wordpress Website / Phoenix Website / Shopify Webwinkels!

  • Facebook Creator Studio [Plan Facebook en Instagram Content en analyseer de statistieken daarvan]

  • Heatmap Software zoals Hotjar! [Volg real-time wat bezoekers op jouw website en in jouw funnels doen om conversie optimalisatie te doen]

Om gegevens op te slaan kun je ouderwets in Excel werken. Veel van de bovenstaande tools maken het mogelijk om direct de gegevens uit deze tools te exporteren in een excel bestand zodat je alles per sessie kunt opslaan op jouw laptop voor nadere analyse EN lange termijn vergelijkingsmateriaal.

Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen